Behöver hjälp med namn på gamla elinstallationsdetaljer. I det fortsatta projektet "lura omgivningen att huset är gammalt" tänker jag installera vad som som skulle kunna vara rester av en gammal luftledningsanslutning på en av fasaderna på huset. Det är alltså "kvarglömt" och fasaden är vårdad sedan den satt där. Bluff, ja, men jag insåg faktum med skarpvinklarna på stuprören då flertalet tyckte att jag borde byta det där gamla till nytt. Det var sprillans nytt. :)

Hur som helst; jag behöver veta det rätta namnet på fasadens isolatorer. De oftast vita med en smidd järnkrök under som drogs fast i fasaden eller timret bakom. Blanktråden sattes fast i denna.
Nästa pryl är den lilla porslinsdetalj som jag skulle kalla droppskydd eller intagsnäsa. Det är alltså den regnskyddade näsan som var en genomföring för matningen vidare in till elanläggningen på insidan.

Anledningen att jag söker information är att jag behöver efterfråga dem. Har kollat på elmuseum.se och diverse byggnadsvårds-sajter, men det finns inga på dessa. De senare verkar dessutom enbart fokusera på porslinsisolatorer för inomhusdragningar.
Pinsamt är det dessutom eftersom min farfars far elektifierade orterna Rävlanda och Sätila på 30-talet och han har inte lämnat efter sig minsta detalj om detta.
 
I mitt minne finns en bild att det skulle funnits intag med 4 hål.
Protte
 
Åk och snacka med lokala elbolagetsreperatörer om de har lite gammalt "skrot" liggandes eller vet vad det heter och finns
 
Tack allihopa! Det klarnade lite.
Pratade med grannen elektrikern och stalltipset var Göteborg Energi som plockar ner mycket isolatorer som sitter på belysningsstolpar.
"Intagsnäsorna/genomföringarna" trodde sig farsan ändå ha liggande någonstans. Missade bilden på elmuseum. Den var för liten. :)
 
Det projektet verkar intressant, finns det bilder på huset? Eller är det ett hemlighus :D
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Finns nog massor med sånt beg. gammalt skrot liggande på gårdar över hela landet...
 
PST skrev:
Finns nog massor med sånt beg. gammalt skrot liggande på gårdar över hela landet...
Stämmer säkert. Frågan är bara på vilka gårdar? :D
Typiskt nog slängde min svärfar EXAKT det jag behövde från sitt andra hus när han började skrapa färg på den gamla fasaden för en månad sedan. :(
 
Jag har nog det mesta av det du behöver nytt på lager. Kan finnas beg. också om du skulle vilja ha det. Jag driver en elfirma startad 1958 som har ett ofantligt lager av material ända från starten fram till idag.
 
Dodger skrev:
Jag har nog det mesta av det du behöver nytt på lager. Kan finnas beg. också om du skulle vilja ha det. Jag driver en elfirma startad 1958 som har ett ofantligt lager av material ända från starten fram till idag.
Då hör jag av mig om jag inte lyckas hitta det jag behöver. :)
 
Varför inte gå steget fullt ut och ändstaga en stolpe och hänga ett spann friledning in till huset....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.