Har letet i gamla inlägg runt ämnet Plast /inte plast undertryck osv. i gamla hus.

Jag har ett sekelskiftes hus , 400 m2 uppvärmd yta och VP med antikvärde+ kamin.
Drar 50-60 000 kwh/år + 15 m ved för uppvärmning hus och utomhus pool , tror VP är extremt ineffektiv då den går på grundvatten och aldrig är rengjord vad jag vet.

Nu till min fråga.
Ska ge mig på en del projekt till våren och vill försöka få klart i hur jag bäst löser isolering av vinden  Har hel golvad vind idag och vill helst inte förstöra den men här finns potential till el-besparing.

Har funderat på att fylla på golvet med ecofiber och dessutom isolera och plasta invändigt med 20-30 cm isolering . Då borde klimatet på vinden bli torrt och bra
samtidigt som plasten i yttertaket borde fixa fukt problemen.? Nackdelen är att
vinden skall värmas = större yta än om jag blåser in Ecofiber på golvet.

Ska lägga om yttertaket kan man lägga på frigolit på yttertaket och få det snyggt ?
Nån som vet om några bilder på hur det ut ?

Hur hade ni gjort ?

Ventilationskanaler finns idag i alla rum på övervången kopplat till skorstenarna. Fläkt i badrum (och kök på undervåningen ) inge mer.

Tack på förhand.

 
latmask skrev:
Då borde klimatet på vinden bli torrt och bra
samtidigt som plasten i yttertaket borde fixa fukt problemen.?
Mumm.. Plasten ska sitta på den varma sidan av isoleringen..! Så Om jag har fattat dig rätt vill du isolera Vindbjälklagret? Detta innebär att plasten ska vara under isoleringen alternativ är att du byter samtliga innertak & lägger plast där..

Du ska absolut inte plasta mot yttertaket..

Om nu vinden måste vara varm så är kanske snetaks isolering det bästa alternativet? Dvs isolera mot yttertaket..

Cellplast på yttertaket är nog kannon..! Jag tror att det går att göra snyggt också. Men man måste tänka till lite. Tjock leken blir ju en aning begränsad.. 100-200 mm är nog max.. mer änn det skulle nog se konstigt ut.. Dock slipper man ju att ha dessa 100-200mm inne på vinden i stället..
 
Om man ska ha ett isoleringsmaterial som inte kan hålla fukt på taket så måste det till ångspärr på insidan.
 
Hej , tack för svaren. Jo jag vet plast på golvet sen isolering men då kan man inte nyttja utrymmet längre.

Så det det jag funderade på var att riva upp delar av golvet och fylla med ecofiber över gamla spånet . Sen mot yttertaken isolera och ha plast på insidan.

Men det enklaste vore utvändig isolering av taket ....

 
poiu skrev:
Om man ska ha ett isoleringsmaterial som inte kan hålla fukt på taket så måste det till ångspärr på insidan.
Måste det verkligen det? isoleringen ligger ju på Takpappen.. eller andas takpappen? Trodde den var tät.. :-/
 
latmask skrev:
Hej , tack för svaren. Jo jag vet plast på golvet sen isolering men då kan man inte nyttja utrymmet längre.

Så det det jag funderade på var att riva upp delar av golvet och fylla med ecofiber över gamla spånet . Sen mot yttertaken isolera och ha plast på insidan.

Men det enklaste vore utvändig isolering av taket ....
Det du skulle kunna göra är väll att köra med Ecofiber + isolera på yttertaket.. så slipper du isolera insidan av yttertaket..

om det nu är OK att göra så utan någon plast.. :-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.