Hur kommer det sig att en frys eller ett kylskåp kan gå och gå, år ut och år in, så länge den står stilla på samma ställe, men när man flyttar den så lägger den av? Vad är det som går sönder när detta sker, för det verkar vara ett klassiskt fenomen. ???

// Lidman ::)
 
Det är möjligt att folk kanske stressar med att slå igång skåpet direkt efter flytt, men det finns säkert nån mer orsak till varför de ofta pajar vid förflyttning. :)
 
T
Kanske samma fenomen som med gamla olje-radiatorer, efter ett par år finns det lite kondens (fukt) som fällts ut inuti det slutna systemet, så när det stoppas ett tag och flyttas runt skicktas detta så att det far in och ställer till det, i oljeradiatorer blir det rost, osäker på vad som händer exakt i kyl/frys men kompressor/kondensor tar nog mycket stryk då.

När jag flyttar runt eller startar ett gammal "ök" brukar jag låta "öket" gå c:a 30 sek, stoppa det, lyssna på när det slutar bubbla/knäppa från kylsystemet och sen slå på och köra konstant, har funkat bra för mig i alla fall (ta i trä..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.