Nu är jag igång igen.

Kort fråga:

Vad tror ni om sannolikheten att man öste i asbest som armering när man lät formgjuta dessa svintunga gamla stora trädgårdsplattor?
Är procentade med bl a sten.

Använder plattorna som golv i växthus och kom att tänka på detta.

Nojig, ja det kan man får man tycka, men jag vill iallafall ställa frågan.
 
  • Stenplattor på mark, gräs vid kanter, växtlighet som växer mellan fogarna, våt fläck, utomhus i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överblivna betongplattor bland grönska på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ganska stor risk, när asbesten förbjöds 72 blev det jättedyrt att bli av med asbesten, lösningen blev att fylla ut gjutningar med det, särskilt marksten.
Mycket fälls ut i samband med vattning och solljus.
 
  • Haha
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Usch, det var inget roligt svar… men tack för svaret!

QUOTE="Peterpettersson, post: 5260996, member: 304892"]Ganska stor risk, när asbesten förbjöds 72 blev det jättedyrt att bli av med asbesten, lösningen blev att fylla ut gjutningar med det, särskilt marksten.
Mycket fälls ut i samband med vattning och solljus.[/QUOTE]
 
Omogen Peterpettersson skrev:
Ganska stor risk, när asbesten förbjöds 72 blev det jättedyrt att bli av med asbesten, lösningen blev att fylla ut gjutningar med det, särskilt marksten.
Mycket fälls ut i samband med vattning och solljus.
Inte för att vara sån, men försäljning av nytillverkade asbestmaterial förbjöds 1982. "Jättedyrt" att bli av med asbest blev det inte förrän den nya lagstiftningen på deponiområdet stängde ner en massa soptippar på 00-talet.
Fel på 2 punkter hittills, kan vi misstänka att dina övriga påståenden är faktamässigt tveksamma också ;) ?

TS, fundera över rimligheten i att någon för 40 år sedan stod på en cementfabrik och krossade asbestmaterial till småsmulor för att sedan använda som utfyllnad i blandningen när man gjöt trädgårdsplattor. Och om så vore, har du själv tänkt krossa plattorna och därmed frigöra de väl bundna asbestfibrerna?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för svar!

Förstår inte riktigt vad du menar att jag ska fundera på rimligheten i? Att det är rimligt att det är asbest i plattorna eller menar du tvärtom? Jag hänger inte riktigt med. Tacksam för förtydligande.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Inte för att vara sån, men försäljning av nytillverkade asbestmaterial förbjöds 1982. "Jättedyrt" att bli av med asbest blev det inte förrän den nya lagstiftningen på deponiområdet stängde ner en massa soptippar på 00-talet.
Fel på 2 punkter hittills, kan vi misstänka att dina övriga påståenden är faktamässigt tveksamma också ;) ?

TS, fundera över rimligheten i att någon för 40 år sedan stod på en cementfabrik och krossade asbestmaterial till småsmulor för att sedan använda som utfyllnad i blandningen när man gjöt trädgårdsplattor. Och om så vore, har du själv tänkt krossa plattorna och därmed frigöra de väl bundna asbestfibrerna?
 
Det fanns bara 3 rena eternitfabriker i hela Sverige, ingen av dem hade såvitt känt trädgårdsplattor i sin produktion.
Jag anser det vara orimligt att vanliga cementfabriker köpte in begagnade asbestmaterial för att använda som fyll när de gjöt trädgårdsplattor.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas innerligt att du har helt rätt i ditt resonemang. Skulle vara oerhört jobbigt att försöka bli av med dessa… Är enormt tunga och otympliga…

Det där med att asbest är bra som armering, kan det vara motiv till att det ev är asbest i plattorna? Eller talar stenen som betongen är procentad med emot det? Dvs stenen fyller den funktion som asbesten isåfall skulle ha gjort, som armering?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det fanns bara 3 rena eternitfabriker i hela Sverige, ingen av dem hade såvitt känt trädgårdsplattor i sin produktion.
Jag anser det vara orimligt att vanliga cementfabriker köpte in begagnade asbestmaterial för att använda som fyll när de gjöt trädgårdsplattor.
 
Jag har relativt mycket kunskap i ämnet, ja. På professionell nivå.

Asbestfiberns egenskaper, främst att den är tålig och värmebeständig, gjorde att den användes i material där sådana egenskaper behövdes. Brandskydd, tak- och fasadmaterial, isolering. Inte trädgårdsplattor!
Om vi ska grotta ner oss ytterligare, så bryts asbestmineral i gruvor, närmaste är Ryssland. Det är alltså inte helt lätt att få tag på, och inte för 40+ år sedan heller. Grus finns överallt i hela Sverige, även för 40+ år sedan. Vad tror du man valde när man skulle gjuta en billig, simpel produkt som trädgårdsplattor?


För övrigt har jag vattnat rabarbern och diverse andra växter idag. Med regnvatten från eternittaket.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
B
Jag tror risken för asbest här är nära 0.

Men är du orolig, ta ett asbetsprov och stilla din oro.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Hoppas att du har helt rätt i ditt antagande.
Jag ska nog skicka in på analys, endast då vet jag ju säkert. Får inte vara asbest för då får jag ett rent h-vete med att få bort dessa..

B BSOD skrev:
Jag tror risken för asbest här är nära 0.

Men är du orolig, ta ett asbetsprov och stilla din oro.
 
Professionell nivå? Jobbar med frågan? Blir ju lite nyfiken.

Ja, hoppas verkligen du har rätt i dina kloka spekulationer. Ingen blir gladare än jag om så är fallet. Att behöva forsla bort dessa enormt tunga och otympliga plattor skulle bli ett rent hel-ete för mig…


SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har relativt mycket kunskap i ämnet, ja. På professionell nivå.

Asbestfiberns egenskaper, främst att den är tålig och värmebeständig, gjorde att den användes i material där sådana egenskaper behövdes. Brandskydd, tak- och fasadmaterial, isolering. Inte trädgårdsplattor!
Om vi ska grotta ner oss ytterligare, så bryts asbestmineral i gruvor, närmaste är Ryssland. Det är alltså inte helt lätt att få tag på, och inte för 40+ år sedan heller. Grus finns överallt i hela Sverige, även för 40+ år sedan. Vad tror du man valde när man skulle gjuta en billig, simpel produkt som trädgårdsplattor?


För övrigt har jag vattnat rabarbern och diverse andra växter idag. Med regnvatten från eternittaket.
 
L
Det är fullständigt orimligt att plattorna skulle innehålla asbest.

Visst är det bra att vara förtänksam men att ta asbestprov på dessa är att passera gränsen till nojig in absurdum med råge.

@SågspånPappspikEternit har redan gett kloka och bra svar som borde vara tillräckliga.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hoppas du har rätt! Ingen blir gladare än jag om så är fallet.

Men, såg du Peterpetterssons kommentar? Den första i tråden. Han verkade tro precis tvärtom… hög sannolikhet, enligt honom.
Förhoppningsvis har han fel och ni andra rätt.

QUOTE="Lärospånet, post: 5261424, member: 173362"]Det är fullständigt orimligt att plattorna skulle innehålla asbest.

Visst är det bra att vara förtänksam men att ta asbestprov på dessa är att passera gränsen till nojig in absurdum med råge.

@SågspånPappspikEternit har redan gett kloka och bra svar som borde vara tillräckliga.[/QUOTE]
 
S Slottsfrun skrev:
Professionell nivå? Jobbar med frågan? Blir ju lite nyfiken.

Ja, hoppas verkligen du har rätt i dina kloka spekulationer. Ingen blir gladare än jag om så är fallet. Att behöva forsla bort dessa enormt tunga och otympliga plattor skulle bli ett rent hel-ete för mig…
Ja, även om asbest är förbjudet sedan mer än 40 år är det fortfarande många yrkesgrupper som behöver hantera det. Det finns oerhört mycket forskning och fakta om hälsoriskerna, och lika mycket kunskap om hur man skyddar sig mot exponering, och det är tämligen enkelt; se till att inte andas in för stora mängder asbestfibrer under livet. I princip alla som dör är såna som exponeras i arbetslivet och slarvar med skyddsutrustning.

Vad gäller dina trädgårdsplattor förstår jag inte vad problemet är? De ligger i ditt växthus och du går på dem ibland. Låt dem ligga! Att gå på plattor, eller vattna på plattor av vilket material de än består, är helt ofarligt ur hälsosynpunkt.
Det du inte bör göra om du har omsorg om din hälsa är att bearbeta eller krossa dem utan att använda skyddsutrustning. Material som är baserade på sten och grus innehåller oftast kvartspartiklar, och dessa frigörs vid bearbetning. Exponering för kvartsdamm är dåligt för lungorna och kan leda till silikos, förr kallat stendammslunga, vid för stor (yrkesmässig) exponering.
Skydd mot exponering av hälsoskadligt damm från kvarts (men även asbest) är en halvmask med filter av typ P3, gärna ihop med vattenbegjutning för att minska dammbildningen.

I det här moderna samhället kan vi inte på villkors vis undvika alla hälsoskadliga ämnen, men vi kan söka kunskap och lära oss hur vi hanterar de risker som finns, samt skyddar oss så långt det är möjligt.
Du har ställt en fråga, använd nu svaren för att söka mer kunskap. Fantasin kan sätta ihop alla möjliga faror och risker, oftast är de bra mycket hemskare än verkligheten. När du har kunskap försvinner rädslan, oftast är vi mest rädda för det vi inte förstår!
Lycka till!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Var inte rädd för PeterPettersons kommentar, ironi och sarkasm är inte lätt att uppfatta i skrift.

Rent krasst har du nog större anledning att oroa dig för t.ex. matlådor i plast, än för trädgårdsplattor.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.