Hej!

Vi har fönster som är original sen byggnadsår 1983. Ett av fönstrena har börjat flagna rätt rejält, jag är amatör på detta och har ingen erfarenhet om vad som behöver göras så jag tänkte fråga om råd.

Av det jag kunnat se och läst på om så ser det mest ut som själva kittet har tagit stryk, ramen ser för övrigt rätt okej ut. Är det bara att skrapa bort befintliga fönsterkittet och lägga på nytt?

Bifogar lite bilder.

Tack!
 
  • Fönster öppet inåt, insektsnät, behov av underhåll, sprucken färg, utsikt mot träd, fräscht väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit persienn i fönster, skadad fönsterkarm, behov av reparation, genomsläpp av dagsljus, närbilds vy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet fönster med persienner, utsikt mot byggnader och grönska, trasigt fönsterfoder, skuggor och solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, svårare än så är det inte :D. Jag tycker kitt på tub är lättast att använda. Du behöver en kittkniv också.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, svårare än så är det inte :D. Jag tycker kitt på tub är lättast att använda. Du behöver en kittkniv också.
Toppen! Hur får enklast bort befintliga, använda kittkniven? Bör man ta av fönstret eller kan man göra det där det hänger?
 
Enklast om du hänger av det. Du tar bort det gamla kittet genom att värma med varmluftspistol.

Det finns gott om bra instruktionsfilmer på youtube om du söker lite.
 
  • Gilla
Zaipan
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Enklast om du hänger av det. Du tar bort det gamla kittet genom att värma med varmluftspistol.

Det finns gott om bra instruktionsfilmer på youtube om du söker lite.
Tack! Kikade lite hur det såg ut, behöver man ta bort hela fönstret eller räcker det att skruva bort beslagen för yttre fönstret? Inre delen behöver inte åtgärdas. Ser lite meckigare ut att plocka loss hela fönstret och behöver sätta upp någon presenning då.
Det är 3-glasfönster.

Vit fönsterkarm och beslag med smuts och slitage, sneda perspektiv, detaljfokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallisk dörrstängare och vita dörrpaneler nära trägolv. Använd och smuts synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att kitta fönster där de hänger också.
Jag brukar ta bort gammalt kitt, sedan grundbehandla kittfalsen med halvolja (50/50 kokt linolja och balsamterpentin) som jag penslar på. Sedan dit med det nya linoljekittet, och när det har torkat, måla med fönsterfärg.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Z Zaipan skrev:
räcker det att skruva bort beslagen för yttre fönstret? Inre delen behöver inte åtgärdas.
Ja det bör gå bra eftersom det är 2+1 fönster, var lite försiktig om du använder varmluftspistol så inte glaset spricker
 
T tergo skrev:
Ja det bör gå bra eftersom det är 2+1 fönster, var lite försiktig om du använder varmluftspistol så inte glaset spricker
Tänkte testa använda stämjärn och hammare, om det inte är så torkat att det bara är att skrapa bort.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Känns lite vågat att använda hammare och stämjärn för att få bort kitt från ett glasfönster...
Det som inte går att peta bort för hand eller med en liten skrapa får sitta kvar. På mina fönster åtminstone.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
C
Z Zaipan skrev:
behöver man ta bort hela fönstret eller räcker det att skruva bort beslagen för yttre fönstret?
Ta ur hela fönstret, det är klart enklast, bara att peta upp sprinten i gångjärnen med en liten tång. Brukar undvika att skruva loss gångjärn. Kan vara svårt att få det 100% när de skall skruvas tillbaka.

Vad gäller kittet är det väldigt lätt att spräcka glaset om man inte är försiktig. Själv har jag framför allt gjort bort mig på att lyckas kila in verktyget mellan glaset och dolda stift inbäddade i kittet. Hammare och stämjärn låter väldigt vågat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.