Lite mörk bild, men funkar kanske ändå. Under de 2 vänstra säkringarna längst ner sitter kopplingen för inkommande fas till nedre fasskenan. Blev jäkligt orolig nu när jag skulle sätta tillbax plåtlådan över säkringarna. Vad händer om jag slår emot kopplingen med lådan? Det är ju inte mycket plats att fumla på. Jo, jag har jordfelsbrytare (som synes), men om jag inte haft det?

Har inte tänkt på detta tidigare så har inte varit så orolig vid tillbakasättandet, men nu rycker jag nog huvudsäkringarna innan jag monterar tillbax den... :S

Mvh
 
  • 2010-07-18 11.13.27.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det är farligt ibland, dra helst säkringarna, slå iaf ifrån HB.
 
För att låna tråden lite grann, var på ett servicejobb på en lågstadieskola innan semestern och såg där en gammal elcentral vars kåpa var av plexiglas i stället för plåt. Ganska häftigt och om elektrikern hade lagt ner lite mer tid på att koppla snyggt så hade det kunna blivit riktigt fräckt! Nästan så att jag skulle vilja ha plexiglaskåpa på min framtida elcentral i min framtida villa.

Fråga: Varför satte elektrikern plexiglas? Kom det plexiglaskåpor förut på 60-70-talet som ett test, men blev inte så stort så att det höll sig kvar på marknaden eller var det något extravagant elektrikern fixade eller?

//Patrik
 
Troligen nån kåpa som försvunnit eller gått sönder och ersatts av plexiglas
 
elmont skrev:
Troligen nån kåpa som försvunnit eller gått sönder och ersatts av plexiglas
Men varför plexiglas då? Vore det inte enklare att bara använda en annan plåtkåpa av samma storlek? :) Eller i.o.f., de kanske inte säljs lösa utan central.

//Patrik
 
På skolor och liknande är det ju jättesmart att kunna se in i elskåpet utan att öppna det: lärare och annan personal får förmodligen inte byta säkringar själva *), men de kan då kolla när strömmen försvinner om det går att se en trasig säkring.

*) sommarjobbade på ett äldreboende när jag var 15, där var de tvugna att ringa vaktmästaren om det så var en glödlampa som skulle bytas, de fick absolut inte göra något "farligt".
 
Det är lätt att göra en kåpa av plexiglas men att skaffa en "reservkåpa" är näst intill omöjligt
 
Hawkai skrev:
Lite mörk bild, men funkar kanske ändå. Under de 2 vänstra säkringarna längst ner sitter kopplingen för inkommande fas till nedre fasskenan. Blev jäkligt orolig nu när jag skulle sätta tillbax plåtlådan över säkringarna. Vad händer om jag slår emot kopplingen med lådan? Det är ju inte mycket plats att fumla på. Jo, jag har jordfelsbrytare (som synes), men om jag inte haft det?

Har inte tänkt på detta tidigare så har inte varit så orolig vid tillbakasättandet, men nu rycker jag nog huvudsäkringarna innan jag monterar tillbax den... :S

Mvh
Man tar väl inte bort kåpan på centralen utan att slå av hb? Låter helt livsfarligt...
 
På plåtkapslingar BÖR man bryta när man tar bort och sätter dit kåpan, annars är det ofarligt, kåpan är ju skyddsjordad då den sitter på plats.

Protte
 
I plåtkapslingar BÖR enkelledare (RK/MK) som går ut genom kaplsningen (till tex JFB-kapsling) vara extraisolerade just där de går genom plåten! (Jag brukar dra de genom en snutt VP20 tex, men har sett alla möjliga varianter, tex en bit hölje från en EKKJ).

Edit: Det är bättre att slå av huvudbrytaren än JFB då du tar av/på plåtkapslingen. Slår du bara av JFB så är ju fortfarande hälften av trådarna där spänningssatta (de som går TILL JFB)
 
Mikael_L
Anna_H skrev:
*) sommarjobbade på ett äldreboende när jag var 15, där var de tvugna att ringa vaktmästaren om det så var en glödlampa som skulle bytas, de fick absolut inte göra något "farligt".
Hehe. Jag har varit på en arbetsplats med mest ingenjörer i olika inriktningar, där många ofta pillrade inne i apparaterna med spänning tillslagen (bl.a. jag), vissa prylar hade dessutom spänningar upp mot 150.000 volt och inte alls någon ofarlig strömstyrka trots spänningen.

Vi hade trots detta inget mandat att själva slå till en automatsäkring som löst ut. :D
Det skulle gå genom företagets elansvariga, och vi var hotade med uppsägning ifall vi bröt mot denna föreskrift! :O
 
acjv skrev:
Man tar väl inte bort kåpan på centralen utan att slå av hb? Låter helt livsfarligt...
Jo, det var ju det jag konstaterade. Bättre att inte veta om att det är farligt... *ironisk*

Men på sätt o vis är det ju väldigt dumt att man måste bryta hb för att ta bort kapslingen. Diverse elektrisk utrustning som saknar backup blir ju då nollställda, dator o teve måste slås av etc. Kanske inte var ett problem då man uppfann proppskåpet...?:D
 
Annat kuriosa: när mina föräldrar skulle få ny elmätare blev montören lite ställd: han hade aldrig sett en elcentral gjord i marmor förut. Det slutade med att den gamla mätaren fick sitta kvar och den nya monterades före centralen, för det var "synd att ge sig på en sån raritet".
 
Precis, fast i mer normal hushållsstorlek!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.