Nya kunder får lägre boränta. Men nästa år blir åtminstone snitträntorna offentliga, om Finansinspektionen står fast vid sitt krav att alla banker från 1 mars ska redovisa sina faktiska bolåneräntor.

Du kan läsa artikeln här: Gamla bolån kostar 0,12 % mer - byt bank
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
G
Men samtidigt är det väl förmodligen så att gamla lån genomsnittligt är lägre än nya vilket innebär en lägre volymrabatt? Det är ju genomsnittliga räntor som redovisas. Finns naturligtvis en mängd lån med små lånebelopp som drar upp snittet för gamla lån - eller är hänsyn taget till det vid uträkningen av räntorna?
 
G
Varför rabatter överhuvud taget. Sänk räntan för alla, punkt.
 
G
Men om man har bundna lån i en bank och byter till en annan måste man ju betala för att lösa dem så då blir det väl inte billigare?
 
N
Vet inte vad vederbörande som lagt in första inlägget rökt. Men jag skulle gärna vilja prova lite..:)
Rabatter till alla = utopi. Stora lån, hög återbetalningsförmåga + kund på allt ger lägsta räntan.
 
Med tanke på att de flesta banker skapar pengar ur tomma intet med en knapptryckning så är varje procentdecimal ganska hutlös. Trodde du att bankerna bara lånade ut av de inlånade pengarna eller var tvungna att låna av Riksbanken så trodde du fel! Idag finns det bara en bank som inte skapar egna pengar eller som tar ränta och det är JAK-Banken.
 
G
...fast JAK-banken bygger hela sin existens på en befintlig kreditmarknad och en befintlig kreditexpansion...som någon annan (läs: alla andra) tar risken för. Det låter ju så fint och bra alltihop (om man inte förstår ekonomi), men JAK lever med andra ord på andras pengar...vilket de i och för sig inte är ensamma om i det här landet.
 
Nu förstår jag inte vad du menar. JAK lånar inte ut mer pengar än vad det finns i kassakistan (med god marginal) och spararnas pengar omfattas av den statliga insättningsgarantin. De leker alltså inte med påhittade pengar som alla andra banker och de spekulerar inte heller med kundernas pengar för att maximera vinsten för aktieägarna. JAK ägs av sina medlemmar/sparare.
 
Har inte Skandiabanken alltid skrutit med att de har samma ränta till alla kunder? Jag är lurad (som vanligt) tydligen.
 
G
jag bytte bank genom att använda mig av lånbyte.se - fick skandias bolån. sparade kanske 13 000 kr/ år. allt gick smidigt och de gjorde allt åt oss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.