Har ett skåp i garaget med massa olika black&decker "motorfästen" eller någonting liknande, verkar som att man flyttade en lös motor mellan dom för att få olika funktioner, var det "the shit" på den tiden ?
Annan rolig info ?

2012-05-28-172.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, vilken samling!

Farsan hade en sådan när jag var en tvärhand hög. Han hade en brun-guld färgad borrmaskin som man satte i olika tillbehör. Vad jag kommer ihåg så hade vi pelarborrstativet, planslipen och svarven.

Mitt minne är att farsan pinade borrmaskinen duktigt - svarva i trä med en borrmaskin som drivkälla är ju inte det första som jag tänker på liksom, men den verkade aldrig ge upp. Bara att byta kol och köra vidare. Och så kommer jag ihåg att jag var grymt impad över att det gnistrade spännande i borrmaskinen.

Kul att du har kvar detta - det finns säkert ett visst värde för någon samlare...
 
Jo fanns både det ena och det andra när jag flyttade in, tyvärr ingen motor att driva allt med..:/
 
pero skrev:
Oj, vilken samling!

Farsan hade en sådan när jag var en tvärhand hög. Han hade en brun-guld färgad borrmaskin som man satte i olika tillbehör. Vad jag kommer ihåg så hade vi pelarborrstativet, planslipen och svarven.

Mitt minne är att farsan pinade borrmaskinen duktigt - svarva i trä med en borrmaskin som drivkälla är ju inte det första som jag tänker på liksom, men den verkade aldrig ge upp. Bara att byta kol och köra vidare. Och så kommer jag ihåg att jag var grymt impad över att det gnistrade spännande i borrmaskinen.

Kul att du har kvar detta - det finns säkert ett visst värde för någon samlare...
Precis sådan guldbrun-färgad borrmaskin kommer också jag ihåg från farsans verkstad. Hittade den, och en del tillbehör, för ett antal år sedan hemma i föräldrahemmet...många minnen väcktes!
 
Mitt första minne av att min pappa kunde bli arg, var när han försökte använda just en sådan cirkelsågtillsats till sin borrmaskin. Efter det såg jag aldrig grejjen, förrän jag hittade den häromdagen längst in i en låda i snickarboden. Där har den alltså legat och begrundat sina synder i cirkus 40 år.
 
Jag byggde i min ungdom ett par högtalare med cirkelsågstillsatsen till en sån där bronsfärgad B&D. Jag var nog i femtonårsåldern, kanske 1984-1985. Som material använde jag de köksluckor som hade blivit över när föräldrarna hade renoverat köket. Själva klingan var gjort i något stål som jag fick fila med jämna mellanrum. Om man filade fel drog sågen enormt snett. Jag fick rätt bra ordning på filningen efter ett tag. Lådorna var på 74,6 liter om jag minns rätt, och bestyckade med ett Gamma LA1231, ett Philips mellanregister med egen burk, och två Motorola diskanthorn. De lät mycket, men kanske inte så vackert...
(Ursäkta den nostalgiska utvikningen)
 
Oj, det här var nostalgi. En sån guldbrun färgad B&D hade min farfar - den har jag borrat mycket med. Tror även han hade pelarborrstativet. Tror faktiskt borrmaskinen finns kvar och fungerar på föräldragården....
 
Slutsatsen jag kan dra än så länge är att det var vanligt, men kanske inte alla tillbehör !
mattiasp: du har inget att ursäkta för, startade tråden för att få veta lite allmänt om vad som tar upp all plats i skåpet i garaget :D
mexitegel: vill du komplettera den är det bara att komma och hämta innehållet i skåpet ;)
 
Hade jag bott närmare så hade jag nog faktiskt gjort det. Men i smyg så inte frun hade kommit på mig.... :D
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Mer OT: Pappa har en Wolf Cub efter farfar. Det är en liten borrmaskin som går att montera som pelarborr, cirkelsåg, planslip, figursåg, svarv, ev mer än så.
 
Jag är uppväxt i en järnaffär som min farmor drev fram till sin pension, där fanns väl bara B&D maskiner....(som jag minns det från 70-80-talen)
Jag undrar över de olika färgerna som B&D haft genom årtionden, speglar det kvaliten eller är det så enkelt som att det är olika tidsåldrar?
har själv några maskiner och det är olika färger....

Planslip 5550-10 Sandfärgad/gul
Cirkelsåg DN228 Blå
Borrmaskin KD900RE Grön
Dragare "firestorm" 14,4v Orange
Minimultimaskin RT650 (typ dremel) är som dagens maskiner svart/orange....

har för mig att det funnits svarta och bruna oxå...och då har jag inte tänkt på dom riktigt gamla i plåtskal som va guldfärgade...som nämdes innan...


/Remne
 
Remne skrev:
Jag undrar över de olika färgerna som B&D haft genom årtionden, speglar det kvaliten eller är det så enkelt som att det är olika tidsåldrar?

/Remne
Både-och skulle jag säga. B&D har ju bara blivit sämre med åren och det har nog skett etappvis i samband med färgbytena.
 
Förfallet började väl någongång runt mitten på 90talet, när man genomförde förvärvet av ELU och slog ihop Dewalt som man ägt sen 60talet med ELU, och focuserade B&D mot Hem och SemiProffs.

http://www.blackdecker.se/about/product/
http://en.wikipedia.org/wiki/DeWalt
In 1992, Black & Decker started a major effort to rebrand its professional quality and high-end power tools to DeWalt. Currently, DeWalt manufactures and sells more than 200 different power hand-tools and 800 accessories.

In 1994, DeWalt took over the German wood working power tool producer ELU. DeWalt increased their line of tools using ELU's technology. DeWalt is now a popular brand of tools for commercial contractors
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.