Hej,

Jag och min familj har precis köpt ett hus som är byggt på slutet av 30-talet med en tillbyggnad i slutet av 60-talet. Vad vi vet är inte avloppsrören (i gjutjärn) till det kommunala avloppet bytt någon gång...

Enligt besiktningsmannen så var avloppet helt OK (hur nu han kan veta det bara genom att titta på rören). Allt beror väl på godsets tjocklek och det ser man ju inte bara genom att titta på rören antar jag. Familjen som bott där innan har inte haft något problem, men jag undrar ändå om det finns något enkelt sätt att kontrollera avloppet? Eller ska man strunta i det och bara byta, vad jag har hört så är livsländen på avloppsstammar mellan 50-100 år och då börjar det liksom bli dags.

Är det någon som har erfarenheter från avlopp i samma åldersklass som mitt blivande? Har det varit mycket problem eller hur funkar det för er i så fall? Antar att det skiljer sig en del från ställe till ställe men alltid bra att höra både positiva och negativa saker.

Tack
Jon
 
Hejsan..

Min erfarenhet säger att det inte går att se på rören. De rostar innefrån & ut. Framför allt på horisontella rören. De brukar vara tunna på ovansidan vid det här laget.

Men är ni säkra på att det är gjutjärn ut till gatan? Brukar nämligen vara betongrör. Dock inne i byggnaden så brukar det vara gjutjärn. & det är oftast i Betongrören som det blir stopp i. pga rötter från träd & buskar som letar sig in. Kolla på tomten om det inte sticker upp ett betongrör med lock på. Det är till för att rensa & spola avloppsrören. Brukar vara i närheten av kommunens avlopp (gatan).

Sen kan man ju tänka sig att på 30-talet så fanns det troligen???? inget kommunalt avlopp. Utan det kom till senare? Eller bor du välldigt centralt?Hos mig kom det på 50-talet tror jag..

Jag har bytt lite av mitt gjutjärns avlopp & det var ca 2-3mm kvar på det, på ovansidan. Undersidan var det närmare 7mm. Mitt hus är byggt 1937. Jag kommer att byta bit för bit i samband med renoveringar. Dock så byter jag alla rör allt utom just till det vattenburna varmvatten systemet som redan är utbytt och håller säkert 70 år till (det är ju dött vatten i det systemet).

Jag har änn så länge inga problem med mitt avlopp. Blir det problem så får jag skynda på med rör bytandet.

Nästa år ska jag nog dränera om huset & då tänker jag nog passa på att byta rör ut mot gatan.
 
Tack för det svaret:)

Jag ser ett liknande secario för oss. Vi kommer att dränera om i vår och då byter vi troligen avloppet in mot huset. Sedan behöver vi renovera badrum mm och då tar vi en bit av avloppet i taget.

Jag kommer att bo centralt så kommunalt avlopp kom nog tidigt...fast inte så tidigt som huset antar jag. Ska kolla om jag hittar någon rensbrun.

Tack för tippset.

Jon
 
Går inte att tala om vilket skick ett gammalt avlopp är i enbart genom att titta på det förutom om det är fullt med rostrosor och dylikt är lite trist att vissa ger utlåtande på det sättet.
Det man kan göra är att skära ur en provbit för kontroll men det säger inte hur hela systemet är.
Det bästa är att byta ut ledningarna innan man renoverar så slipper man problem framöver;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.