CatP
Hej,
Jag har köpt en stuga förra året och kom en vedspis med .Nu tittar jag närmare på den och försöker renovera den .
Den är av äldre modell...ingen aning vilket modell eftersom jag hittar ingenting på nätet ,det står bara EXERGON på den, men den första jag märkte är att spisen inte har brännjärn och cisternjärn..det ser ut som att det finns eldfast sten på höger sidan..är det möjligt att det inte fanns eller det fattas delar?
 
  • Insida av en sliten och sprucken gammal eldstad eller ugn visad genom en öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vit spis med ugn och två spisplattor, märke EXERGON, i ett kök med soppåse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
CatP
en bild till
 
  • Nedsliten och sotig öppen spis med synlig galler och aska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
CatP CatP skrev:
en bild till
i dessa finns det inga brännjärn eller cisternjärn.

hittade denna på Facebook, har du tur så kanske personen ta foto på eldstaden Oanvänd Exergon vedspis i originalförpackning med vita emaljerade luckor och ventilationsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CatP
  • Laddar…
CatP
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
i dessa finns det inga brännjärn eller cisternjärn.

hittade denna på Facebook, har du tur så kanske personen ta foto på eldstaden [bild]
Oj ! Tack snälla ! Jag försöker.
Tänkte köpa några stycken eldfast sten och klä insidan ,samt lägga ny lera på ugnen till att börja med .
Det ska kunna funka ,eller hur ?
 
CatP CatP skrev:
Oj ! Tack snälla ! Jag försöker.
Tänkte köpa några stycken eldfast sten och klä insidan ,samt lägga ny lera på ugnen till att börja med .
Det ska kunna funka ,eller hur ?
det bör funka, vet inte exakt hur den modellen ser ut invändigt.
Har bara stött på wramsler och tirolia.
Finns även en lucka bakom skyddsplåten nedanför ugnen
 
CatP
Ja det stämmer, men den antar jag det är sotluckan ,eftersom spisens anslutning till skorstenen är precis bakom mittemot (2a bilden vänster sida)
 
  • Sotlucka på en vit köksspis med synlig anslutning till skorstenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen sotlucka som visar insyn till en sotfylld utrymme bakom en spis, med fokus på luckans kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.