Hej,

Har ett äldre torp och där har vi ett galvrör som går in med kallvatten sedan finns det värmeberedare som fixar resten.
Problemet var i vintras att det frös. Inte i backen utan mellan där det kommer upp i torpargrunden och in till trossbotten i golvet.

Jag har även en veranda som jag kan krypa in under ,men jag kommer inte åt röret eftersom det är igenmurat där. Vet att gluggarna i verandan och även lilla dörren var på glänt på vintern. Kan det göra att det frös?
Kan jag isolera väggen under verandan där röret går bakom och gör det någon nytta tror ni från kylan? Frigolit? Kan man limma fast den?

Jag antar att att röret är isolerat ner till backen i grunden för det sitter en del isolering där.

Tänkte nog byta denna ledning till pvc plast en dag, men inte just nu :) Har ingen rost i vattnet i övrigt!

Skissbild
http://www.rip-off.se/slask/hus.pdf
 
Redigerat:
Var det ingen som kunde svara på detta?

En annan fråga är ju hur sjutton man byter den galvade ledning som kommer upp under huset? Bryta upp golvet?
 
ta upp ett hål under verandan så du kommer in under huset, den är ju även bra å ha för att kunna inspektera i framtiden.
om du nu ska fixa röret se till å ha en värmekabel i/runt röret
 
Ja det vore ju en idé. Får väl bli ett 20cm isf. Vill ju inte sabba någon bäring eller är det lugnt kanske?
Har ju ingen rost i rören så den kanske inte är så kassa ändå. Rostar dem inifrån?
Tyvärr har de nog legat sen 50-talet så det är nog dax att byta dem, men HUR?? Innan huset är ju bara att gräva, men under huset!?
 
Tja,
Hos mig lyckades de trycka in en PVC-slang inuti röret. Hur det gick till vet jag inte eftersom jag då inte var husägare.
 
Tror inte att det är möjligt här för jag tror att jag har 90 grader böjar.

Vad är vanligast hur galvrör rostar? Läser man runt lite så står det att det rostar inifrån och inte så mkt utanpå. Stämmer det?
Då borde man isf se rost i vattnet när det börjar bli illa och har man inget samt bra tryck så borde det väl vara rätt okej?
 
Min erfarenhet är att det rostar sönder innifrån och man ser inget utanpå förrän det börjar läcka. En varningssignal som jag varit med om är att det rinner dåligt genom röret pga att det är igensatt av rost.
 
Har ett bra tryck fortfarande. Egen brunn med superfint vatten. Lite järn i det ser man när man tappar upp poolen, Detta går dock från en pvc ledning direkt från hydrofon/trycktank.

Så kanske kan en varning är när trycket blir dåligt och man får rost i vattnet?

Är väl ingen ide att försöka spola röret heller när det har legat sedan mitten av 50-talet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.