Hur många år till tror ni denna takplåt håller som redan är angripen av rost? Vad jag har förstått är det en förzinkad/galvaniserad stålplåt och taket är runt 35 år gammalt och aldrig fått något underhåll.

Vad borde man göra åt den, slipa och måla?
 
  • Vinklat tak med vågig yta, omgiven av träd i dagsljus, några löv på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är helt omöjligt att säga. Man vet inte zinkets tjocklek eller stålkvaliten under, eller regnmängden på plats eller närheten till havet.
Slipa och måla skulle jag tycka är bortkastad tid och pengar.
 
Hur tjock är plåten?


Vad är det för typ av byggnad?

Är plåten 1mm eller mer skulle jag tippa på att den håller 20 år till (utan underhåll) innan det är hål igenom..

Är det tunnare så antagligen betydligt kortare tid, detta pga av att den då antagligen är nyare och har ett sämre legerat stål

Edit: beroende på vad det är för typ av byggnad hade jag agerat olika.. uthus/ekonomibyggnad så hade jag nog inte brytt mig alls på minst fem år och först då kollat på det igen.. bostadshus eller inredd byggnad så hade jag planerat ett byte inom en tioårsperiod
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är helt omöjligt att säga. Man vet inte zinkets tjocklek eller stålkvaliten under, eller regnmängden på plats eller närheten till havet.
Slipa och måla skulle jag tycka är bortkastad tid och pengar.
Nederbörden är kanske runt 500 mm per år. Flera kilometer från havet.
Vad borde man göra, låta det vara ännu?
Violina Violina skrev:
Hur tjock är plåten?


Vad är det för typ av byggnad?

Är plåten 1mm eller mer skulle jag tippa på att den håller 20 år till (utan underhåll) innan det är hål igenom..

Är det tunnare så antagligen betydligt kortare tid, detta pga av att den då antagligen är nyare och har ett sämre legerat stål

Edit: beroende på vad det är för typ av byggnad hade jag agerat olika.. uthus/ekonomibyggnad så hade jag nog inte brytt mig alls på minst fem år och först då kollat på det igen.. bostadshus eller inredd byggnad så hade jag planerat ett byte inom en tioårsperiod
Det är en lagerhall.
Plåten är minst 1 mm tjock.
 
N Noah Sundberg skrev:
Nederbörden är kanske runt 500 mm per år. Flera kilometer från havet.
Vad borde man göra, låta det vara ännu?

Det är en lagerhall.
Plåten är minst 1 mm tjock.
Antar att det så inte är nåt känsligt gods därinne?

Bara låt det vara, kommer inte rosta igenom på minst 20 år
 
C
Man kan ju också resonera som att det kan vara värt att kosta på lite underhåll på sådan gammal "oförstörbar" sinusplåt.
 
C cpalm skrev:
Man kan ju också resonera som att det kan vara värt att kosta på lite underhåll på sådan gammal "oförstörbar" sinusplåt.
Har du förslag på åtgärd?
 
C
N Noah Sundberg skrev:
Har du förslag på åtgärd?
Jag skulle gå på rosten med vinkelslip med stålborste och sedan lägga på kallgalv med så hög zinkhalt som möjligt. Efter det kan man ju också överväga att måla taket tänker jag.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.