Hej,
Jag bor i en bostadsrätt. För några år sedan hos de tidigare ägarna så var det en vattenläcka där ett rör gick sönder. Då passade man på att byta vattenledningar i min bostadsrätt, samt dra in samma rör till grannen från min lägenhet.

Dock så tycker jag det låter extremt mycket från dessa rör. Ibland när grannen spolar vatten, både från badrummet och från köket, så skulle man inte kunna höra vad den andra personen säger om man stänger in sig två personer i badrummet.

Jag la upp en ljudfilm på det hela. Är det någon man kan göra åt detta, är det något fel med rören? Klicka på bilden så börjar filmen i ett nytt fönster.

1430808.jpg

Mvh
Per
 
det där är bara normalt går du in i andra lägenheter och så spolar dem så kan det höras att dem spolar det är normalt men det jag inte förstår är varför dem har dragit rör från dig till grannen lr tvärt om på det där sättet för om du villl stänga av vattnet så blir ju grannen utan vatten lr tvärtom.
men som jag sa så kan det låta ifrån rören när man spolar i en kran.
 
Skulle tippa på för långa och granna ledningar, samt att du och grannen delar på dessa. Vattenhastigheten blir väldigt hög i ledningen, det tillsammans med friktionsförlusterna kan skapa riktigt oljud.
 
Badrum och vatten/avloppsledningar fortplantar ljud väldigt "bra" och det är ett stort problem utan någon riktigt bra lösning. I ditt fall verkar det vara värre än vanligt men det är inte helt ovanligt att man kan höra grannarna rätt bra från badrummet i flerbostadshus.

Svårt att säga vad som är värst i ditt fall men som tjacko säger brusar det mest vid höga flöden i små dimensioner. Det finns med andra ord inga genvägar till det perfekta ljudet ;) Bara större dimension och mer isolering som gäller tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.