Är det någon som byggt egna galergrindar/lövhäckar till en släpkärra? Tycker de tar hiskligt betalt för dessa annars, ca: 5000 till min Tiki, urk.
Typ var kan man få tag i galler, hur bygger man o.s.v.?
 
Jag gav typ 3000-3500 för grindarna till vår Tiki för några månader sedan.
OBS jag valde dom låga då man faktiskt kan nå över dom och sträcka sig in i kärran utan att stå på stege. Har aldrig ångrat detta.
Har inte heller ångrat att jag köpte gallergrindar, fattar inte hur man kan vara utan.
 
Tycker fortfarande det är mycket pengar för så enkla grejer.. Kanske skulle satsa på några i trä bara, några som gjort något sådant är också intressant.
 
Ska du bara köra löv så kan du säker ta 4 4kanstlister med hönsnät mellan. Lite knepigt dock med öppningen...
Ska dom palla för en tvärnit i 80km/h så krävs lite kraftigare grejor. Kanske 4kants stålprofiler med ditskruvade U-profiler, fortfarande blir dörrarna knepiga.

Finns säkert en massa kluriga lösningar men personligen skulle jag aldrig ta en sådan säkerhetsrisk för att spara några hundralappar.

Ser man till rena materialkostnaderna så har säkert tillverkarna jättemarginaler här, kanske inte lika mycket som för linser (kostnad 25öre).
Men har man lagt 10k för en kärra så kan man lägga 35% till och öka lastvolymen på ett säker sätt med 200%. Tänk på att värdeminskningen är minimal för grejerna.
 
Nåväl, borde välla gå att bygga säkert själv också, är ju inga avancerade grejer egentligen. Var köpte du dina gallergrindar då?
 
Köpte dom samtidigt som jag köpte kärran av en lokal handlare i Blekinge.

Självbygge som sagt kan nog bara vara aktuellt för trädgårdsavfall.
Och skulle du köpa, köp dom lägre som är ett par tusen billigare samt mycket mer praktiska.
 
Hej!
Hittade denna annons i blocket. http://www.blocket.se/vi/17126807.htm?ca=4_s Om du inte hittar annonsen kan du titta på www.slapvagnscentrum.nu Varför inte snickra lite och spara tusenlappar. Tycker att säkerhetsaspekten verkar lite överdriven. Gör som på bilden och säkra den med spännband. De håller ju för annan last också. Min farbror har kört med en liknande konstruktion i många år utan problem.
 
Kanske vore det smidigt att bygga efter pallkrage-mall? Var hittar man månne sådana beslag?
 
Ja den där träkonstruktionen som var i annonsen från blocket verkar praktisk. Var hittar man sådana handtag tro? Biltema kanske?

Kommer ju inte åka med dem på så ofta, kör ju mest byggvaror, men åker ju till tippen ibland och då kan det ju vara bra. Men mest kommer de stå, därav oviljan att köpa grindar för flera tusen.
Pallkragestuk kanske fungerar också, men man vill ha en delad konstruktion så man slipper lyfta av hela samtidigt.
 
Släpvagns centrums paket inkl Lövhäckar tittade jag på när jag letade släp emn den kändes inte bra alls.

Amatörsmurf: När det gäller din säkerhetsattityd blir jag lite skrämd.. Det är som att säga att jag har aldrig krockat så jag behöver inget säkerhetsbälte. Visst kan/ska man säkra godset men vitsen med bra o höga lemmar är ju att man kan nyttja dessa för säkringen.
 
Ninjaneb: Det var inte meningen att skrämma dig, men jag förstår inte vad som är så trafikfarligt med dessa förhöjningar. Om man gör dem i fyra delar och låser ihop delarna med flaklås från Jula 49:- (Biltema har säkert också dessa) och sedan fäster konstruktionen med spännband kan jag inte se att det skulle vara mer osäkert än köpta gallergrindar. Vi har tydligen olika syn på vad man ska ha förhöjda lemmar till. För mig är de mest till nytta för att kunna lasta mer av löv och kvistar och annat lätt material.
 
Är det bara löv o kvistarman ska köra så behövs inga gallergrindar, då duger kapell, lövhäckar eller hemmasnickeri. Grindarna har helt andra hållfastighetskrav om man ska köra lite tyngre grejer, men vitsen med en släpvagn är ju möjligheten att köra stora tunga otympliga saker + trädgårdsavfall.
 
Men vad ska hända med en stabilt träbygge som på bilden från blocket ?

f_gallergrindm_601e2e1.jpg

Är ju något sådant som bör duga, eller menar du att den kommer flyga all världens väg när man kommer över 30 km/h?
 
Fråga dig själv vad som händer om du tvärnitar, får ett kast eller smäller i 80 knyck och du har dåligt surrat gods?

Träplanket ovan sparkar du ju ner
 
Ok då har vi nog väldigt olika uppfattning, de där lär knappast lossna i en tvärnit eller ens vid kast. Men eftersom detta är en tråd om hur man bygger en stabil gallergrind själv och jag anser att modellen ovan är fullt tillräcklig så tycker jag som trådskapare att vi koncentrerar oss på tips om hur man hittar lösningar på att bygga själv i denna tråd.

Vill man diskutera säkerhet om egna byggda gallergrindar så får man gärna skapa en egen tråd om det och har bara tips i denna, det är iaf min önskan som trådskapare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.