Hej

Jag köpte mig ett hus i höstas utan tillgång till kommunalt vatten. I köpekontraktet hade vi ett avdrag på köpeskildringen om det visar sig att vattnet i den grävda brunnen är otjänligt. Prov tas och resultatet visar otjänligt pga höga halter av fektalbakterier.

Jag väljer då att boka bergsborrning av ny brunn. Novis som jag är tänkte i mitt huvud att borrar man ner i berget så kommer jag få friskt källvatten, typ, Det visar sig vara helt tvärt om. Vattnet stinker gamla ägg och efter två sekunder i ett glas så grumlar det till sig och blir helt brunt, allt som kommer i kontakt med vattnet blir brunt.
Förvånad och aningen besviken ta jag prover och skickar till labbet. Resultatet visar då 26 mg/l. Ringer till ett företag inom vattenrening och han jag pratar säger att det måste vara fel och jämför värdena med järnmalmsgruvan i Kiruna. Ber därför labbet att ta om testet men med oförändrat resultat. Tar då ett nytt prov och skickar in, vilket visar 28mg/liter. Alltså en ökning på 2 mg.
Verkar ganska svårt att lösa? Har varit i kontakt med något företag men de säger att de inte kan hjälpa mig då det är föööör mycket järn. Får även reda på att gränsvärdet är 0,5 mg/l och ett högt resultat som brunar ner porslin och textiler är 2mg/l. Jag har alltså mer än 10 ggr högre än ett högt resultat.

Jag väntar fortfarande på nån offert men det verkar dra iväg kostnadmässigt. Då börjar jag gå i tankarna om att fräscha upp den gamla grävda brunnen i stället. (tömma på vattten, kontrollera botten och kontrollera om det läcker in ytvatten och åtgärda felen. Då brunnen stått en tid oanvänd innan jag flyttade in kanske det kan vara en bidragande orsak till bakterietillväxten i vattnet.
Dock har jag ändå spenderat typ 85.000 kr på att borra nyttt känns det oerhört jobbigt att "vaska" den och återgå till gamla.

Är det någon som har erfarenhetet av så höga mängder järn och hart något tips på hur jag bör tänka och göra?
Bifogar provresultat och bonusbild på nyansen på det fina vattnet jag kokat ägg i.

Tack på förhand!
 
  • Vattenprovsresultat för husets brunn visar otjänligt vatten med höga järnhalter och andra mineralvärden enligt specifikation i tabellen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Labbrapport med vattenprovresultat som visar höga halter av järn, inklusive kemisk bedömning och riktvärden för tjänligt dricksvatten enligt Livsmedelsverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skål med tre kokta ägg i grumligt och brunfärgat vatten, vilket illustrerar hög järnhalt i vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur länge sedan var det du borrade? Hur djup är brunnen?

Jag hade väldigt dåliga värden i min nya brunn men tömde den ett par ggr så blev det mycket bättre
 
Borrarna sa att som fick vatten vid 40 meter men borrade 10 extra meter för att säkerställa flöde. Vi började använda vattnet normalt i januari/februari började då med att låta det spola ut i diket i fyra dygn. Däremot har vi nog aldrig tömt brunnen. Vi är två personer som duschar och handdiskar och eftersom vattnet förstör kastrullerna så använder vi inte det i matlagning. Det hämtar vi i dunk på macken fortfarande. Kanske inte går åt tillräckligt mycket?
 
Vad har du för tryckkärl efter pumpen? En stor hydrofor kanske skulle göra att en del järn fälls ut i den innan det går in i vattenledningen? Kanske kan du manuellt fälla ut mycket av järnet i hydroforen genom att tillsätta kaliumpermanganat eller annat lämpligt oxidationsmedel? Sen kanske du kan du avleda det avhärdade vattnet från hydroforen till ett vanligt järnfilter?
 
E Einh skrev:
Vad har du för tryckkärl efter pumpen? En stor hydrofor kanske skulle göra att en del järn fälls ut i den innan det går in i vattenledningen? Kanske kan du manuellt fälla ut mycket av järnet i hydroforen genom att tillsätta kaliumpermanganat eller annat lämpligt oxidationsmedel? Sen kanske du kan du avleda det avhärdade vattnet från hydroforen till ett vanligt järnfilter?
Har en hydropress idag. Intressant, att sätta in en avluftningstank skulle även få bukt med svavellukten förhoppningsvis. Värt att titta närmare på. Det står i sen bifogade rapporten att efter avluftning så va det bara 0.010 järn kvar
 
H Hunterstate skrev:
Hej

Jag köpte mig ett hus i höstas utan tillgång till kommunalt vatten. I köpekontraktet hade vi ett avdrag på köpeskildringen om det visar sig att vattnet i den grävda brunnen är otjänligt. Prov tas och resultatet visar otjänligt pga höga halter av fektalbakterier.

Jag väljer då att boka bergsborrning av ny brunn. Novis som jag är tänkte i mitt huvud att borrar man ner i berget så kommer jag få friskt källvatten, typ, Det visar sig vara helt tvärt om. Vattnet stinker gamla ägg och efter två sekunder i ett glas så grumlar det till sig och blir helt brunt, allt som kommer i kontakt med vattnet blir brunt.
Förvånad och aningen besviken ta jag prover och skickar till labbet. Resultatet visar då 26 mg/l. Ringer till ett företag inom vattenrening och han jag pratar säger att det måste vara fel och jämför värdena med järnmalmsgruvan i Kiruna. Ber därför labbet att ta om testet men med oförändrat resultat. Tar då ett nytt prov och skickar in, vilket visar 28mg/liter. Alltså en ökning på 2 mg.
Verkar ganska svårt att lösa? Har varit i kontakt med något företag men de säger att de inte kan hjälpa mig då det är föööör mycket järn. Får även reda på att gränsvärdet är 0,5 mg/l och ett högt resultat som brunar ner porslin och textiler är 2mg/l. Jag har alltså mer än 10 ggr högre än ett högt resultat.

Jag väntar fortfarande på nån offert men det verkar dra iväg kostnadmässigt. Då börjar jag gå i tankarna om att fräscha upp den gamla grävda brunnen i stället. (tömma på vattten, kontrollera botten och kontrollera om det läcker in ytvatten och åtgärda felen. Då brunnen stått en tid oanvänd innan jag flyttade in kanske det kan vara en bidragande orsak till bakterietillväxten i vattnet.
Dock har jag ändå spenderat typ 85.000 kr på att borra nyttt känns det oerhört jobbigt att "vaska" den och återgå till gamla.

Är det någon som har erfarenhetet av så höga mängder järn och hart något tips på hur jag bör tänka och göra?
Bifogar provresultat och bonusbild på nyansen på det fina vattnet jag kokat ägg i.

Tack på förhand!
Installera filter

Tyvärr är eget vatten dyrt och räkna med 60.000 för en bra lösning som ger dig bra vatten

Bra ni borrade nytt. Men tyvärr finns inga genvägar. Samma utanför sthlm med rätt stora behovav olika filtreringslösningar beroende på vatteninnehåll
 
Prova kolla med Brava vattenrening. De är duktiga
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Installera filter

Tyvärr är eget vatten dyrt och räkna med 60.000 för en bra lösning som ger dig bra vatten

Bra ni borrade nytt. Men tyvärr finns inga genvägar. Samma utanför sthlm med rätt stora behovav olika filtreringslösningar beroende på vatteninnehåll
Har skickat ut offertförfrågan till ett gäng vattenreningsföretag. Ett har svarat att de inte kan hjälpa till. Får invänta svaren från de andra helt enkelt
 
Prata med Morgan Gagnert på Brava i Örebro.
Upplever att han är bland de bästa att komma med goda råd om vattenrening.
Har själv haft en besvärlig resa men inte lika eländigt som Er var gäller kvaliteten på råvattnet.
Vi har järn, mangan, humus och radon samt klorid.
Borrad brunn ca 80 m.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Prata med Morgan Gagnert på Brava i Örebro.
Upplever att han är bland de bästa att komma med goda råd om vattenrening.
Har själv haft en besvärlig resa men inte lika eländigt som Er var gäller kvaliteten på råvattnet.
Vi har järn, mangan, humus och radon samt klorid.
Borrad brunn ca 80 m.
Tack för tipset. Jag har kontaktat dem och inväntar svar
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bra att tänka på är att det ÄR semestertider så jag skulle inte vara så stressad om det dröjer till mitten aug innan du får svar.

Det är inte att man inte kan hjälpa dig. Det är antagligen så att man fokar på att serva befintliga kunder nu med de få tekniker som jobbar.
 
  • Gilla
Hunterstate
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.