Senaste aktiviteten i mitt renoveringsprojekt är att försöka få ordning på ett gammalt golv. Golvet är (förmodligen) från 1700-talet och är det enda originalgolvet som finns kvar i mitt hus, så därför vill jag hemskt gärna kunna återanvända dem men de är samtidigt i mycket dåligt skick. Golvbrädorna är drygt 40 cm breda och ca 3 cm tjocka. Ena kortändan som legat mot en yttervägg är helt kaputt så jag räknar med att få kapa ner dem och lägga en fris som kompensation. Även långsidorna är i rätt dåligt skick så även där kommer jag få hylva eller såga bort en bit för att de ska gå ihop.

Själva ytan på golven är mycket gropiga och slitna. jag började med att skura av dem ordentligt för att få bort mesta jorden. Sen har jag skrapat bort färgfläckar och tjära, hyvlat där det går och slipat där det går. Det tar lång tid och resultatet blir ärligt talat sådär.

Så hur skulle ni resonera - är jobbet värt besväret? Någon som gjort liknande och har tips på hur man kan förenkla det?



Det här är en av de värre plankorna, jag tror man kan se hur långt jag slipat...
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
om dom är så tjocka som 3cm så kanske man kan hyvla ner dem i en plan o rikthyvel för o komma ner till oskadadt trä. men då kanske bärigheten blir för dålig. var har du för avstånd mellan golvreglarna?
 
Nja, vill helst inte hyvla ner dem så de blir helt plana utan ha kvar en del av patinan där ett par hundra års användning syns i att kvistar och liknande höjer sig och att man kan se var man gått mest...
 
kanske använda dom som väggbeklädnad/fondvägg eller snickra bänkar, kistor, hyllor för ditt hus?
Lägga ett nytt trägolv som är enklare att hålla rent ?
gaia
 
Hmm, känns nästan omöjligt att både försöka behålla patinan men samtidigt ge sig på och slipa/hyvla. Om det är ett gammalt skurgolv är det väl såpskurning med kallvatten som gäller för att få det i skick men när du säger att det var färg- och tjärfläckar så har det väl knappast varit ett "salongsgolv". I vilken sorts utrymme tänkte du använda golvet?
 
Jag tycker du verkar ha utvecklat en bra plan själv. Tanken kan ju heller aldrig vara att golvet ska se som nytt ut när du är klar... Tycker själv att det verkar väldigt vettigt att återanvända de gamla planken. Liknande patina kan man aldrig få till igen. Så jag hade nog själv försökt göra något liknande som dig.

Men om det verkligen är lönt jobbet och om du har tiden kan ju bara du själv svara på. Du har då iallafall mitt fulla stöd :) .
 
  • Gilla
godeha
  • Laddar…
Ett tips är ju att använda bra verktyg. För att kunna såga till sidorna snyggt är väl en sänksåg med lång skena allra bäst. Alternativet som jag själv kört för gamla plank är en bra cirkelsåg och riktbräda. Att hyvla sidorna är nog omöjligt att få riktigt jämnt. Vill du ha spontat kör du sen med lös fjäder. Notspåret kan fräsas med tex överhandsfräs. Men det lägger ju till en del ytterligare jobb. I första hand skulle jag försöka lägga de klyvda planken där det inte behövs någon spont.
 
Tack för flera bra inlägg. Golvet kommer att ligga i en bagarstuga/grovkök - inte ett rum där man behöver kunna sprina runt barfota.

Macarus - jag hade nog tänkt använda en bordscirkelsåg till att kapa kanterna, jag tror at det ger bäst resultat även om jag har en sänksåg också. Jag har bara 1500 mm skena til sänksågen så jag skulle behöva flytta den... Plankorna har tidigare legat utan spont och min tanke var att montera dem så igen - vad skulle tala för att jag behöver spont nu? (alltså inte menat som dryg fråga utan om det är något jag borde fundera på igen )
 
godeha skrev:
Macarus - jag hade nog tänkt använda en bordscirkelsåg till att kapa kanterna, jag tror at det ger bäst resultat även om jag har en sänksåg också. Jag har bara 1500 mm skena til sänksågen så jag skulle behöva flytta den... Plankorna har tidigare legat utan spont och min tanke var att montera dem så igen - vad skulle tala för att jag behöver spont nu? (alltså inte menat som dryg fråga utan om det är något jag borde fundera på igen )

Inte själv använt bordscirkelsåg till detta. Borde nog i stort funka bra men finns två begränsningar där tänker jag. 1. Om kanterna är ojämna kommer detta att "fortplanta sig" om man använder sågens anhåll (går väl i och för sig att fästa något helt rakt i planken som man kör mot anhållet men börjar bli bökigt då). 2. Det går inte att såga i en annan vinkel än plankens befintliga. Är de så gamla som du tror så är de ju säkert kiliga och då kan du nog beroende på skador ibland vilja ta bort mer i en ända än i den andra. (går väl även det kanske att lösa med lite specialkrångel men låter jobbigt).

Ang. spont. Jag är ju ingen professionell golvläggare men jag tänker att det finns två huvudanledningar till att använda spont. 1. Golvet ligger stadigare genom att plankorna håller ner varandra. Är väl främst ett dilemma om det är många snea och vresiga plank. 2. Golvet blir tätt. Minimerar drag och skurvatten m.m. kan inte smita ner mellan planken.

Men jag tror inte några av de här anledningar behöver vara någon stor grej om du tyckte de funkade bra tidigare. Vi har själva ett ospontat gammalt kiligt golv. Det är väldigt dragigt fast det beror nog mest på ihopsjunken isolering och dålig tätning kring grundmuren än på bristen på spont.
 
gaia skrev:
kanske använda dom som väggbeklädnad/fondvägg eller snickra bänkar, kistor, hyllor för ditt hus?
Lägga ett nytt trägolv som är enklare att hålla rent ?
gaia
Jag gillar denna idén, sätt golvet på väggen istället. Och bygg ett stort matsalsbord.
 
Jepp, planken är kilformiga men det borde jag väl kunna hantera beroende på hur jag skruvar fast ett anhåll på dem? Fast det är klart, alternativet med att köra sänksåg skulle ju innebära att jag behöver en ny, längre skena och det är ju alltid kul med nya saker ;-) Ska för övrigt fundera ett varv till på om jag ska ha spont även om det inte lutar åt det hållet just nu. Golvet och grunden i övrigt är helt nyrenoverad, isolerad och tät.
 
Att ta hand om ett så fint gammalt golv kan väl aldrig vara galet!? Men du har ju helt klart mycket jobb framför dig. :)
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi har lagt om några golv i skiftande kvalitet. Ett av dom slipade vi med golvslip, jag provade först att både hyvla och skrapa men resultatet blev inte bra så till slut återstod bara slipningen. tyvärr tar man ju bort en del av "känslan" i golvet men jag tycker ändå att det blev ganska OK, så småningom när jag får lite tid över ska jag sickla ytan på planken så tror jag det blir bättre.
Ett annat golv, i hallen, som var väldigt slitet har vi målat med linoljefärg (ljusgrå), det tycker jag blev mycket bra, något så när lätt att hålla rent och i alla fall inte helt fel ur byggnadsvårdsynpunkt.
Det kanske kan vara något för ditt golv? Fördelen är ju också att ev. nya plank inte märks lika väl.
 
  • Gilla
godeha
  • Laddar…
Hemmakatten
Ett par vänner bodde i en fd arbetarlänga byggd runt 17/1800-talsskiftet som då innehöll 4 bostäder. Plankgolven var kvar men med breda springor där det drog kallt underifrån. Planken var kilformiga. De numrerade plankorna, tog upp dem, isolerade under och la tillbaka plankgolvet som det var tidigare, men det bredden på plankgolvet blev ca en plank mindre eftersom man nu la planken tätare mot varandra och det var viktigt att innan man la tillbaka golvet bestämma sig för vid vilken vägg den nya plankan skulle vara.

Planken var härligt nedgångna på vissa ställen. Mina vänner behöll det ursprungliga utseendet och varken putsade, hyvlade eller slipade golvet. Detta brädgolv ligger i hela huset, fantastiskt vackert.
 
  • Gilla
Jenny_P och 1 till
  • Laddar…
Blästra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.