Tjena!

Får tillgång till min lägenhet snart som har en toalett i behov av renovering. Problemet jag har är att brunnen där vattnet från tvättmaskinen går till är placerad nästan i mitten av toaletten. Se bild för att få en uppfattning av hur det ser ut (har inga bättre bilder ännu).
Hur löser man detta?
 
  • Vitmålat badrumsskåp bredvid toalettstol i kompakt badrumsutrymme med blå vägg och inramad bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett badrum med markeringar för toalett, handfat, och dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det stått ett badkar istället för tvättmaskin och skåp där tidigare?
Om brunnen är i vägen för din tänkta nya planlösning måste den bilas bort och sättas någon annanstans. Beroende på brunnens ålder kan det vara så att den ändå måste bilas bort och bytas.
Om du ska ha tvättmaskin även fortsättningsvis så är golvbrunn ett krav, men du behöver inte ansluta maskinen dit. Du kan lika gärna koppla den till handfatets avlopp om det passar bättre.
 
  • Gilla
Madmaxzz och 1 till
  • Laddar…
P peroande skrev:
Har det stått ett badkar istället för tvättmaskin och skåp där tidigare?
Om brunnen är i vägen för din tänkta nya planlösning måste den bilas bort och sättas någon annanstans. Beroende på brunnens ålder kan det vara så att den ändå måste bilas bort och bytas.
Om du ska ha tvättmaskin även fortsättningsvis så är golvbrunn ett krav, men du behöver inte ansluta maskinen dit. Du kan lika gärna koppla den till handfatets avlopp om det passar bättre.
Ingen aning om det stått badkar där. Tanken är att tvättmaskinen ska finnas där så det fungerar alltså att koppla till handfatets avlopp? Gött! Eftersom jag ska kakla golvet kan man minimalistisk dölja det med kakelplatta på.
 
Glöm inte kolla om brunnen behöver bytas. Kan vara föreningens ansvar men varierar mellan olika föreningar. Missar du ett nödvändigt byte kan du råka ut för att föreningen river ut och gör om, men du får ta kostnaden för ytskikt en gång till. Av samma anledning ska du också kolla om det finns stambyte planerat i närtid.
 
  • Gilla
Stolpverk
  • Laddar…
P peroande skrev:
Glöm inte kolla om brunnen behöver bytas. Kan vara föreningens ansvar men varierar mellan olika föreningar. Missar du ett nödvändigt byte kan du råka ut för att föreningen river ut och gör om, men du får ta kostnaden för ytskikt en gång till. Av samma anledning ska du också kolla om det finns stambyte planerat i närtid.
Stort tack för svar. Du hjälper en ungdom i sin första renovering enormt mycket!
 
Ska du dölja en gammal golvbrunn med en kakelplatta?
 
pjgb pjgb skrev:
Ska du dölja en gammal golvbrunn med en kakelplatta?
Inte riktigt så jag mena, du vet locket på brunnen, att den går i samma stil med kaklet om du förstår vad jag menar.
 
Det låter betydligt tryggare :crysmile:(y)
 
I ett sådant litet duschrum/wc kanske det kan vara läge att sätta in en hörnbrunn, typ Unidrain? Då får du ett annat fall och får undan brunnen och kan sätta in dusch enklare i framtiden.
 
  • Gilla
Madmaxzz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.