Excel
Har som många andra solpaneler på taket och huset i utrustat med frånluft.

Skulle man kunna leda om frånluften under solpanelerna så att snön glider av?

Finns det risker med detta, typ isbildning?
 
Tänkte du leda luften som blåses ut, upp på taket?
Har du koll på vilken temperatur det är på luften som går ut?
 
Excel
Luften går ju rakt ut via skorsten, 20 grader minst. Det är helt rent på snö runt skorstenen.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Luften går ju rakt ut via skorsten, 20 grader minst. Det är helt rent på snö runt skorstenen.
Hm, frånluft kan vara från en FVP. Och då är tempen nedåt -20 som år ut. Energin återvinns ju. Och den luften tinar inget. Och det brukar vara FVP man menar med frånluft.

Eller så är det från en FTX. Och då är utluften ungefär samma som utetemp. Och det lär inte tina något.

Men vad i all världen är det för frånluft du menar att du har?
 
Excel
Det är mekanisk frånluft (f)
 
Visst kan du försöka det om du har nån värme att utnyttja i frånluften. Jag skulle tro att det är bättre att sätta solpanelerna vertikalt på vägg om de ska kunna producera under vintern.
 
Om du, trots allt, har 20-gradig frånluft. Så tycker jag att du ska försöka återanvända den värmen, istället för att tina solpaneler.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Har som många andra solpaneler på taket och huset i utrustat med frånluft.

Skulle man kunna leda om frånluften under solpanelerna så att snön glider av?

Finns det risker med detta, typ isbildning?
Ja , risk för is och vad har du för effekt på panelerna på vintern när snö ligger ? På våren smälter det bort tidigt så jag ser ingen direkt vinst.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Excel
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja , risk för is och vad har du för effekt på panelerna på vintern när snö ligger ? På våren smälter det bort tidigt så jag ser ingen direkt vinst.
Effekten är 17,6 kwp. Effekten är 0 nu vär det är snö på taket.

Kanske bättre att justera frånluften med någon form av styrning som optimerar luftflödet
 
Excel Excel skrev:
Effekten är 17,6 kwp. Effekten är 0 nu vär det är snö på taket.

Kanske bättre att justera frånluften med någon form av styrning som optimerar luftflödet
Ja men har du någon produktion att tala om i december ?
 
Excel
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja men har du någon produktion att tala om i december ?
Nej, jag har snö på taket.
 
Excel Excel skrev:
Nej, jag har snö på taket.
Ok, men skulle du ha någon produktion om snön var borta?
 
Excel Excel skrev:
Nej, jag har snö på taket.
Det är ju många dagar mellan November och Februari som är fria från snö. Har du koll på hur mycket panelerna producerar i genomsnitt dessa dagar?
 
Excel Excel skrev:
Det är mekanisk frånluft (f)
Ok, tja du kan ju dra en slang under solpanelerna. Som du gjort lagom små hål i så pyser den varma inneluften ut under panelerna och värmer dom. Låter inte så kul att koppla på sig på skorstenen, men du kan ju ordna ett eget utsläpp för inneluften.

Om det där fungerar eller inte skall jag låta vara osagt. Kanske är för mycket att värma upp. Något bidrar det väl med. En huvudvärk är väl att du kan behöva få rubbet snöfritt får att få någon produktion. Beror på hur du har det med optimerare.

Notera att slangen kommer leda till en flödesminskning. Det blir en extra resistens för luftflödet, så du kan behöva sätta dit en större fläkt.

Kan vara enklare att bara ha en elektrisk uppvärmning av panelerna. :))
 
Produktionen så här års är inte mycket att hurra för, solen står lågt och det är få soltimmar de få dagar solen bryter igenom molntäcket.

En klar dag för några dagar sedan blev det knappt 2 kWh med snöfria paneler, att jämföras med 60-65 kWh fina dagar i maj-juni med vår 10,9 kWp-anläggning strax norr om rakt västlig orientering, Kronobergs län.

Kontentan är att den lilla vinsten knappast är värd kostnaden för ett avfrostningssystem, för de flesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.