Min idé.

Vägg utifrån och in 25cm gammal tegelvägg - 10cm mineralull - 15 cm putsad leca.

Utgå från takdosor.

Kan jag dra vp/flexrör i uttrymmet där mineralullen är dvs mellan de murade väggarna eller är det risk för kondens?

Sedan borra genom 15cm lecan och gå ut i botten och sätta utanpåliggande uttag på de putsade väggarna utan dosor o.s.v?
 
Förstår inte riktigt upplägget. Hur tänker du dig att få in röret i isoleringen? Tänker du spåra in den genom lecan, eller tänker du sticka in uppifrån på något sätt?

Att fräsa in en dosa i lecan går på typ en minut.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Leca innerväggen 15cm är inte murad ännu :)

Dosfräs för leca?

Använder man speciell dosa?
 
Det går bra. Försök lägga rören innanför isoleringen (inåt sett) så rören ligger på varma sidan. Du kan använda antingen en dosfräs med diamantbeläggning eller denna typ. Fungerade bra för mig till över 50 hål i tegel.

Det finns ju lika olika dosor avsedda för rotändamål med anslutning i bakkant typ denna.
 
Jag använde en kakel dosfräs funkade utmärkt. Du kan låsa Dosorna i den nivå du vill ha med en liten klick fogskum. Kanske tom lättare att fräsa rören på insidan i lecan.
 
I leca går det utmärkt med att hugga ur ett spår med en yxa. Ska man använda en spårfräs eller vinkelslip med stenskova måste man vara medveten om att det dammar rätt mycket.
 
Det finns en säsrskild slangtyp som är godkänd för ingjutning. Rör funkar även bra vid ingjutning.
 
Novisfixaren skrev:
Ok finns ju djungel av dosor nån spec ni rekommenderar till ändamålet. Kanske trots allt spårar i lecan. Funkar vanlig apparatdosa/kopplingsdosa då?

Vad är er erfarenhetav billiga betongspårfräsar typ denna: [länk]
Jag har använt den maskinen till hela lägenheten i tegel och det har fungerat bra, men det krävs en bra dammsugare till.
 
Jag gillar verkligen att använda spårdosor när man spårar i betong, slipper bila ut så mycket då stutsarna ligger mot framkant, kommer med putslock så det är bara att smacka på gipsbruk eller puts. Sätter bara så många stutsar man verkligen behöver dessutom....
Har själv en hålsåg för betong som gör att man enkelt bankar in dosorna med en planka framför och sitter som berget... vet inte riktigt vart jag fick den ifrån...

https://www.elbutik.se/product.html/spardosa

Har själv en spårsåg från Metabo och det är som tidigare påpekats, se till att ha en bra dammsugare och en spårsåg med bra anslutning för sug. Finns att hyra tex Hiltis variant på Cramo osv....
 
K
Håller med Slacker, spårdosorna är ovärderliga i stenmaterial.
Dom kommer med putslock, så det är bara att putsa över och sen slå hål med hammaren och fram kommer en perfekt dosa utan kladd på varken ring eller skruvar.
 
Redigerat:
tommib
Instämmer helt även jag i spårdosorna. När jag gjorde om köket satte vi många nya uttag och eftersom det var lättbetong var det bara att ta en vanlig dosfräs T70 och borra för dosorna. Spår gjorde jag med fogsvans, blir rakt och fint.
 
Ska man putsa in slang krävs INTE att slangen klarar ingjutning, det duger med vilken slang som helst och man vinner knappast nått på att använda den "dyraste" slangen. Det är HUR man drar slangen som är det avgörande. Slang för ingjutning ska klara att man går på den utan att deformeras och det är ju aldrig nått som förekommer om man bilar in slang i väggar och tak.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Novisfixaren skrev:
Ok finns ju djungel av dosor nån spec ni rekommenderar till ändamålet. Kanske trots allt spårar i lecan. Funkar vanlig apparatdosa/kopplingsdosa då?

Vad är er erfarenhetav billiga betongspårfräsar typ denna: [länk]
Jag köpte den fräsen på jula, som att skära i smör i leca, funkade bra även i tegel.
 
Köp block från Finja som heter Fördel. De har hål i sig som du kan dra slangen i. Så behöver du endast borra för dosorna. Du slipper all spårning och lagning. Finns i 150 mm.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.