Hej!

Jag bor på landet och markgränserna är gamla. det är en stor gammal bondgård som gränsar till en annan bondgård och gränserna har förmodligen alltid varit "den gamle bäcken" eller "det stora trädet" osv.
Men nu ska jag mura upp två infartsstolpar vid vår infart och behöver då veta exakt var gränsen går. Vill nämligen att de just ska markera gränsen men vill samtidigt inte att de sticker ut en millimeter på grannens gräns eftersom han då inte hade tvekat en sekund innan han hade rivit dem med sin traktor eller dylikt.
Så vet någon hur man får reda på exakta tomtgränser när det gäller gamla och stora markavstyckningar? Ingen av mina tidigare planritningar visar något exakt.

ha det! /Victor
 
Wallman skrev:
Så vet någon hur man får reda på exakta tomtgränser när det gäller gamla och stora markavstyckningar? Ingen av mina tidigare planritningar visar något exakt.

ha det! /Victor
Funkar lite olika beroende på kommun. Eftersom det är utanför detaljplan.
Snacka med kommunen om att du vill ha en utsättning av en specifik gränsdragning (då ej tomtrör). Ibland får de göra det eller så kommer de att slussa dig vidare till lantmäteriet (funkar olika i landet).

Inga problem att lösa praktiskt, finns koordinater som styr dina gränsdragningar exakt och går att ta fram på under millimetern:D
 
tack för svaret!

Jag har dock för mig att när vi för några år sedan förde detta på tal skulle det kosta en avsevärd avgift för lantmäterietsnubbarna att komma och mäta ut tomten. kan man inte helt sonika få en väldetaljerad koordinatplan mailad/hemskickad?
 
Wallman skrev:
tack för svaret!

Jag har dock för mig att när vi för några år sedan förde detta på tal skulle det kosta en avsevärd avgift för lantmäterietsnubbarna att komma och mäta ut tomten. kan man inte helt sonika få en väldetaljerad koordinatplan mailad/hemskickad?
För bara utsättning, ej då tomtrör oftast billigare, och då satsa på enbart en linje (vissa kommuner gör det, lantmäteritjänsterna är dyrare). De jobbar med timpeng (mina siffror ej relevanta, länge sen jag jobbade med detta) För fullständig utsättning mm blir det en liten slant.

Ang. koordinater så tar de oftast en slant för dem med (används av VV, byggföretag etc). Men dessa har ofta också kommunen tillgång till, vilket går att få från dem (men i min kommun tar de en avgift för det).

Angående grannar, det är inte helt ovanligt att de får rycka ut för att dra en exakt gränsdragning för att undvika dispyter, nämn ditt ärendes karaktär som kommer de direkt förstå vad det handlar om och det är bara en begränsad tjänst du vill ha.
 
okej tack, får ringa dem imorgon. trista att man trots internets magiska värld ändå inte kan få tag på sådan uppgifter efter arbetstid bara...
:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.