Jag är en galen drömmare som nu har hittat mitt drömhus (delvis i alla fall). Det är ett litet stenhus byggt 1920 och som nu används som fritidshus. Jag vet väldigt lite om huset, men det har centralt placerad murstock, två små rum nere, kök, och vind som är inredd. Delvis källare, resten krypgrund med prydliga ventiler runt om.

Jag vill bo där, men problemen är: Isoleringen i taket är 120 mm, vet inte vilken sort. Värmekällan är en liten kamin av modernt snitt (i köket, men mitt i huset), samt direktverkande el (¨några element utplacerade här och där). Väggarna är av sten, troligen luftspalt emellan, men vem vet? Golvet är original, helt oisolerat! Originalfönster med innerfönster, men väldigt dragiga... Det finns en liten toalett på ovanvåningen som är OK, men ingen dusch i huset och ingen tvättmaskin.

Är jag galen som ens funderar på att försöka omvandla detta till ett bostadshus? Jag drömmer om ett hus med själ, uppvärmt av biobränsle och naturligt ventilerat (läs dragigt). De finns ett utrymme som lämpar sig för att göra ett badrum och tvättrum (en uteplats som är liksom inbyggd i huset).

Vad bör jag tänka på INNAN jag ger mig in i detta, vad kan jag kontrollera för att veta om huset är "friskt"? T e x murstocken är godkänd och provtryckt, men när man tittar på ovanvåningen syns saltutfällningar på den....:confused:. Taket är omlagt någon gång under modern tid för det är betongpannor som ligger nu.

Låter det, omöjligt? Jättedyrt? Måste man ha isolering på 400-500 mm i taket på ett sånt här hus? Hur göra med golven? Värmen?

Hjälp!:confused:
 
Nej, du är inte galen! Min erfarenhet är att i Skåne är det viktigare att det är vindtätt än att man har en jättetjock isolering.

När det gäller uppvärmning klarar man sig långt med befintliga kaminer och strategiskt utplacerade oljefyllda radiatorer som sköter grundvärmen. Särskilt om huset inte är så stort. En luft/luftpump kan ju vara ett alternativ om man står ut med att ha en plåtlåda på fasaden. Kalla golv lindrar man med trasmattor och innetofflor.
 
Totte_S
Ta ett djupt andetag.....och andas ut...... ;)
Det är kul att drömma och att bo som man vill är härligt, men det är lätt att springa vilse på vägen.
Känner du för huset och är beredd att köpa det, anlita en erkänt duglig besiktningsman som på ett ärligt och uppriktigt sätt kan tala om för dig vilka fel, stora som små, som finns på huset. Fundera sedan på vilket tidsperspektiv du har med ditt boende, hur mycket du vill förändra och på hur lång tid. Har du råd? Allt kostar mer än man tror, och tar alltid längre tid än man trott. Multiplicera tid med 5 och pengar med 3 så kanske du är i närheten av sanningen ;) Får du och ev familj plats? Behöver du bygga ut mer i framtiden, kolla med kommunen hur detaljplanen ser ut.
Gör en lång +/- lista med huset.
Summa av kardemumman är att å ena sidan fundera på om du får det du egentligen vill ha och å andra sidan se till att du inte köper något annat än du trott att du köper. Vet man bara om vad man köper och anser att man får det till rätt pris så brukar det inte bli fel.
 
Inte så galet. Vi har bott över fyra år i ett litet 1800-tals hus utan isolering överhuvudtaget i golven, gamla otroligt vackra och dragiga fönster, och ett inte så tjockt lager med mossa i taken. Oljefyllda radiatorer och en kakelugn har vi som uppvärmning, huset hade inte vatten och avlopp och hade varit obebott i 40 år då vi köpte det. Vi bor ganska långt norrut i Finland och har kallt klimat på vintern, vi fryser en del har många lager med kläder, vintertid har jag ofta två yllesockor och inneskor :) värre är det att få våra fyra barn att hållas med mycket kläder. Lyxigt och bekvämt är det nog inte, charmigt och billigt däremot. Anser nog att folk överrenoverar sina gamla hus idag så bäst är det att bo in sig ett tag innan man gör något onödigt och förhastat.
 
Jag tycker inte du är galen. Det var exakt så vi kände när vi hittade vårt lilla projekt, som i många detaljer påminner om den status du beskriver. Alla tyckte vi var totalt tokiga. De flesta tycker nog det ännu.

Innan vi köpte fick vi hjälp att kolla om takstolar var murkna etc (var de inte :) ), hur pass åtgången grunden var, fanns alltför mkt röta? Det mesta går ju att fixa, men det underlättar om inte alla punkter inte finns på plats. En sak vi inte kollade och som nu vållat lite bekymmer är om det är tillåtet att lägga ner avlopp på tomten. Vi utgick från att det skulle gå, men har nu börjat kolla upp alternativa lösningar då det visade sig att grundvattennivån ligger för nära marknivå för att få lov att ha infiltration. Sånt är svårt att känna till innan.

En annan sak vi inte räknat med var att det byråkratiska processerna, t ex att få godkänt en avloppsansökan, skulle kunna dra ut så på tiden.
Man bör nog också tycka det är roligt att arbeta med renorvering, restaurering eller som det som mer ngt nödvändigt.

Jag tror att mycket avgörs av inställning och förväntan.
Är man beredd att "arbeta" varje ledig stund för lång tid framöver, investera alla överblivna pengar etc etc. Man kan försöka skapa realistiska förväntningar, men det är lätt att vilja se allt färdigt. Det krävs nog att man är lite naiv i början för att inte överväldigas av alla småprojekt som väntar, och att tillåta sig ta ett i taget.
Vi har haft vårt projekt i tre år nu och det är fortfarande inte beboeligt. Å andra sidan fixar vi bara på det på helger och är noga med att också unna oss ledig tid när vi är där.


Vi ska skapa - återställa - vårt drömboende, men det får ta den tid det tar. Det kan vara enormt frustrerande ibland. Allt tar 3 ggr så lång tid minst som vi trott.
Men - för oss har det hittills varit värt det (märkte du brasklappen :) ). Varje liten sak som fås på plats ger enorm tillfredställelse, vi ångrar oss inte. Vi kanske är lite tokiga trots allt :). Vi trivs enormt bra och varje litet framsteg märks verkligen.

OM du bestämmer dig för att slå till har du ju redan hittat en superbra källa till kunskap, vi har hittat massor med bra trådar här på forumet.
 
:surprised:

Puh. Tack för alla svar och pepp! Det där med plus och minus är en bra idé som jag ska sätta mig ner och tänka över, imorgon...

Jag är förstås intresserad av byggnadsvård eftersom jag hittat hit, men jag har inte gjort någon renovering själv (ännu:D), så jag undrar ibland om jag tar mig vatten över huvudet...men kanske bäst att inte veta!

Någon som har tips på bra och kunnig och prisvärd besiktningsman (eller kvinna) när det gäller äldre hus? Jag har fått reda på att huset stått obebott under ganska lång tid innan nuvarande ägare köpte det. Men taket är omlagt i modern tid eftersom det ligger betongpannor på det nu, oklart när bara. Någon varningsklocka som ringer för någon?
 
Var i Skåne?
Min uppfattning är också att det kanske inte är en regelrätt besiktningsman som kommer att övertyga dig om ditt val :)
Få huset besiktigat av någon som har erfarenhet av gamla hus (berätta var du finns så kanske vi vet om det finns någon i närheten) men vad viktigare är att prata med någon som kan ge dig tips om hantverket som faktiskt finns bakom. En hantverkare som är knuten till Bevis (www.bevis.nu) brinner ofta för byggnadsvård och kan ge dig en realistisk bild av det besiktningsmannen sagt.
Vi besiktigade aldrig vårt hus - det var så dåligt att vi blev glada för allt som kunde sparas - såhär i efterhand har det visat sig att mycket kan sparas och återanvändas även om det är rejält misskött under lång tid. Däremot hade vi en hantverkare på besök redan innan visningen.

Bäst är om du har lite pengar och mycket tid - då gör man inget förhastat. Men räkna med att det kostar mer än vad du trro - både tid och pengar och att du oftast inte gör detta för att tjäna pengar vid en försäljning...

För övrigt finns det bara galet drömmande folk på denna delen av forumet :)
 
Jag uppskattar verkligen detta forum! Tack för tipsen! Jag vill gärna besiktiga huset med en någon som kan gamla hus. Jag har sökt på bevis och där finns några namn, men jag tar gärna emot referenser från andra som använt dessa. Min största fundering är ju skorstenen, om det är något allvarligt som ger fukten som syns på andra våningen, samt om det är akut. Jag funderar ju på att bygga badrum inne, men just nu ligger jag lågt ett tag och jag vill gärna bo in mig innan jag funderar längre...köpet är långtifrån klart, men jag är fast vid detta lilla hus. Hoppas nu att allt går vägen fram till köpekontrakt och besiktning, det känns som en väg i sirap just nu.

Någon här som känner för att måla lite tak med linoljefärg får gärna höra av sig via pm:rolleyes:, har ett hus vi måste sälja först (separation).
 
Känner igen din situation och är man fast så är det bara att köra på, ångrar man sig kan man ju alltid sälja vidare.

Jag köpte för ett och ett halvt år sen ett torp i värmland som hade varit sommarstuga i 40 år och varit bristfälligt underhållt i minst 15. Jag bodde då i lägenhet och tänkte fortsätta att använda huset som fritidshus. Det tog två månader så bodde jag här permanent.
En sak är iaf säkert, det kostar mycket pengar och arbete att underhålla och renovera ett gammalt hus, hittills är jag nog en bra bit över 100000 och har ändå inte gjort något större projekt med huset än rivit den gamla hallen och byggt upp en ny.

Så kör på! :) Ta med nån kunnig som kollar upp huset ordentligt åt dig bara, det gjorde inte jag...
 
Återigen; var i Skåne?
 
Mitt i Skåne, Höör, närmare bestämt. Jag skulle verkligen behöva tips på någon bra besiktningsman eller kvinna! Det är så svårt att veta när det gäller såna här hus, jag är ju inte intresserad av att höra att jag ska byta de handblåsta glasen mot energiglas direkt...
 
vi skall flytta in i vårat hus om någon vecka. hoppas allt klaffar som det skall. vi har letat i över 3 år på ett hus. det har varit mkt gråt och tannagnissel över drömhus som har sprungit iväg på budgivning, hus som har blivit mardrömshus efter en besiktning osv.

vi hade dock is i magen hittade ett 20-tals hus som ett par som båda är ingenjörer ägt tidigare. Paret hade precis fått sitt 3:e barn och huset som är till stora delar original hade helt enkelt blivit för litet för dem. De hade papper, foton, dokumentation på varenda liten detalj från när dörrposter målades om till när taket renoverades. De hade även gjort renoveringar som var viktiga för huset och inte bara saker som var kosmetiskt tilltalande.

vänner och bekanta idiotförklarar dock oss rätt rejält varför vill ett yngre par (24 och 30) köpa ett hus och börja återställa och byggnadsvård. "varför drar ni itne in golvvärme, slit in lite spottar där och där, måla vitt där, klart ni skall ha ett helt nytt kök, de där gamla fönstrena, sätt in 3-glas direkt"

ett stort problem är dock långsiktigt och det är värdet på huset, visst du kanske älskar alla de där gamla detaljerna och är superstolt över det där badkaret som du har emaljerat om och jagat i 5 månader för att få tag på. medans när det kommer till kritan och huset måste säljas ja hittar du då inte köpare som är byggnadsvårdsintresserade kan värdet på allt det du gjort gå förlorat.

många husköpare ser nog fortfarande byggnadsvård som att "den där gamla skiten måste vi slita ut" även om det har blivit mycket bättre det senaste.

vi var nog närmare 100 pers på visningen på det hus vi köpte, vi var de enda som la ett bud till slut för att de flesta köpare nog såg alla kostnade för att "göra huset modernt" medans vi som var byggnadsvårdsintresserade såg huset som "en bra början" på ett fint hus, då alla dyra grejer så som tak, putts, värme, vvs, el osv var fixat.
 
leahtova skrev:
Mitt i Skåne, Höör, närmare bestämt. Jag skulle verkligen behöva tips på någon bra besiktningsman eller kvinna! Det är så svårt att veta när det gäller såna här hus, jag är ju inte intresserad av att höra att jag ska byta de handblåsta glasen mot energiglas direkt...
Knadriks kulturbygg i Kristianstad - har hjälp oss otroligt mycket...
http://www.knadrikskulturbygg.se/

Dock jobbar de mest med ännu äldre hus (de brukar säga att huset skall vara minst 100 år) men mitt tips är att slå en signal och kolla! Om inte annat kanske de känner någon som är mer inne på sekelskiftes+ hus.
Vet att de gör vårdplaner övervakade av Länsstyrelsen så de kan sina saker...
 
Liten uppdatering från mig!

Jag är nu ägare till huset (eller ja, ialla fall låntagare, antar att banken fortfarande äger största delen). Nu väntar en vargavinter där jag får känna efter hur mycket jag vill göra med huset i framtiden, helst någon slags uppvärmning som är enkel men baserad på biobränslen. Drömmen hade varit en kakelugnspanna vintertid kombinerad med solvärme sommartid.

Men, drömma går ju! I verkligheten blir det stora investeringar då pannan är dyr i sig (även solfångarsystemet) och kräver att man antagligen även gjuter ett fundament för den. Skorsten har jag ju i alla fall...

Någon med andra tankar om detta eller ännu hellre, erfarenhet? Det är ett dragigt hus med torpargrund, stenhus. Originalgolv från då det byggdes 1920. Det finns en liten källare, men inte plats för några stora ackumulatortankar!

Men just nu är jag lycklig husägare till mitt drömhus *äntligen*!!

Tack för tipset, fick jättebra hjälp av dem! Rara killar!
 
grattis till huset.
Ang takisoleringen.. Tänk om man hade 120mm isolering i taket!! :)
Jag har 0 mm. upptäckte att 4" spikarna stack ut på insidan av snetaket på övervåningen när vi bytte lite råspånt på taket häromåret.
En vacker dag kanske vi höjer taket och isolerar lite men det är ingen panik med det.
Kalla(?!) värmländska vinternätter så får man ta ett extra täcke men det är inte obeboeligt. har bott så i 10 år nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.