Jag har ett Elektro Skandia Galaxy G2/44 i mitt hus och jag går bet på att lösa hur telefonmodulen ska skicka SMS till min telefon. Med hjälp av support har jag konstaterar att "allt" verkar rätt men jag får inget SMS ändå. Jag IP telefoni som kanske spelar roll? Någon som har erfarenhet?



---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.394907,13.846681
 
SMS kan endast skickas via modempol..

17. SMS
I denna meny möjliggör man för telemodulen att överföra information som SMS till mobiltelefon.
Man kan sända SMS till en mobiltelefon. Denna överföring kommer att aktiveras först efter
det att korrekt överföring har skett till larmcentral och eventuellt Galaxy larmmottagning om denna
används.
1. Mobil Tele.Nr
Här skriver man in numret till den mobiltelefon som ska ta emot de SMS som centralens
telemodul sänder ut.

2. SMS Pol.Nr
Här skriver man in modempols numret. Det är det nummer som Galaxyns telemodul
ringer upp för att överföra informationen som ska sändas som SMS. t.ex Anläggnings
namn, Tidpunkt för larm Händelse (BA Inbrott), Klartext (det som man har skrivit in på
beskrivning av adressen). När detta är överfört kommer Modempolen att sända ut ett
SMS till Mobiltelefonen.
 
Redigerat av moderator:
Hej och tack för ditt svar. Jag har gjort det du beskrev men bara lyckats få igenom ett sms via modempoolen (Generic Mobile). Jag tror det kan bero på att jag har IP-telefoni men ingen kan ge något svar.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.410651,13.894590
 
Men köp en gsm sändare typ Dualtech IP 100, eller TS 100..så får du sms, billigare än att köra via modempol..
 
GSM modulen som hörde till min centralenhet har slutat att tillverkas och Elektro Skandia säger att deras IP modul inte passar. Han gav gått förslag, kanske TP100? Men då kunde den bara förmedla att något larm gått inte särskilja på brand och inbrott. Vet du något annat?


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.410691,13.894852
 
Har du tex en ip 100, så kan du få mail och sms.. TS 100 så är de endast mail och en linje till larmet..
Man använder tex utg2 på galxyn som är en reläutgång, låter den sluta mot en ingång på TS 100:an..tex ing 1..
När den sluts så skickar den ett sms till dig o 3 till om så önskas, med valfri text.. Du får oxå en bekräftelse vid återställning..
Surfa in på www.dualtech.se så kan du läsa om sändaren, Skandia säljer dom oxå har jag för mig.. Ahlsell och Solar gör iaf..
 
IP 100:

PRODUKT BESKRIVNING 8 st digitala ingångar varav upp till 4 st valbart analoga.
Seriell bussanslutning för 25 st ”virtuella” larmingångar, aktiveras med dt-kommandon från ansluten enhet via IP100GPRS ComCable RS232 eller Telnet.
4 st fjärrstyrningsbara utgångar.
Sirén utgång.
Förbikopplingsingång.
Larmbesked som SMS och E-mail.
Sänder det IP-baserade larmprotokollet Dualtech ACCESS V1 till Dualtech IPEagle.
Mottagarlista med upp till 12 st mottagare.
TLS-krypterad och övervakad larmkommunikation genom pollning.
Upp till 3 st IP-kameror kan anslutas.
Egen webserver för övervakning och styrning.

TS 100:

PRODUKT BESKRIVNING Ständig övervakning av den fasta telelinjen.
Ger en backup kanal via GSM nätet vid avbrott på den fasta telelinjen.
SMS meddelande till valfri mottagare vid avbrott på den fasta telelinjen.
4 st larmingångar för SMS larm.
2 st fjärrstyrningsbar utgångar.
SMS meddelande med status rapport till valfri mottagare.
Status rapport via SMS kan hämtas av valfri mottagare.
Vid installation skickas programemringsrapport via SMS till installatören.
Enkel att installera och driftsätta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.