Hej

Har idag ett gammalt galaxy 16+ system som jag haft i en annan lokal. Fungerat klockrent. Nu skall jag montera detta i mitt hus och garage. Har köpt 3 nya galaxy MK7 knappsatser och alla sensorer som behövs plus en RIO enhet för att expandera I/O antalet.
Känns bara som min central apparat är rätt gammal och jag funderar på att sätta in en flex 050 istället.
Min plan är med att kommunicera mot typ homeseer för att läsa ut status.
Är då flex systemet det mest optimala galaxy systemet eller man skall välja en annan centralapparat?


- Om man lägger på ett Ethernet kort på flex systemet kan man då läsa ut status den vägen?

- någon som har koll på om flex systemet som standard även är utrustat med trådlös funktionalitet för sensorerna?

- någon som har koll på Max kabel längder för knappsatserna?

- kan man både ha Ethernet optionskortet och även GPRS/GSM optionskortet installerat och samtidigt ha 3 knappsatser?

- om jag tolkat databladet rätt på flex systemet så har det USB anslutning för programmering, finns det nog grattis mjukvara att ladda ner då eller den kostar pengar?
Kan jag programmera hela systemet via denna mjukvaran?

Finns säkert fler frågor men dessa kom jag på nu

Med vänlig hälsning,
Oscar
 
Har själv ett flex 20 som jag hålla på en hel del med. Kan försöka svara på en del.

Oscar_l skrev:
Hej

Har idag ett gammalt galaxy 16+ system som jag haft i en annan lokal. Fungerat klockrent. Nu skall jag montera detta i mitt hus och garage. Har köpt 3 nya galaxy MK7 knappsatser och alla sensorer som behövs plus en RIO enhet för att expandera I/O antalet.
Känns bara som min central apparat är rätt gammal och jag funderar på att sätta in en flex 050 istället.
Min plan är med att kommunicera mot typ homeseer för att läsa ut status.
Är då flex systemet det mest optimala galaxy systemet eller man skall välja en annan centralapparat?
*beror på, jag övervakar själv min flex via utgångarna anslutet till mitt 1wire nät. Har programmerat så att jag ser status på larm samt även script som gör att If kamerorna spelar in vid inbrott. Går att få ut mycket eftersom utgångarna är programmerbara. Här är det ingen skillnad på panelerna 20, 50 osv. Dock har jag inte hittat något annat sätt att få ut någon data.


- Om man lägger på ett Ethernet kort på flex systemet kan man då läsa ut status den vägen?
*då måste du avkoda SIA protokollet, har inte sett något bra sätt att göra det på.....

- någon som har koll på om flex systemet som standard även är utrustat med trådlös funktionalitet för sensorerna?
*rf portal behövs, ger då stöd för 8 trådlösa enheter för fler är det bara att addera ytterligare rf portal.

- någon som har koll på Max kabel längder för knappsatserna?
*max 1000m har jag läst att dataslingan kan vara.

- kan man både ha Ethernet optionskortet och även GPRS/GSM optionskortet installerat och samtidigt ha 3 knappsatser?
*vet ej, dock ger inte gprs kortet något då det som ethernet modulen är gjord för sia. Jag kör en extern dialer till min panel.

- om jag tolkat databladet rätt på flex systemet så har det USB anslutning för programmering, finns det nog grattis mjukvara att ladda ner då eller den kostar pengar?
Kan jag programmera hela systemet via denna mjukvaran?
*min tolkning är att programvaran inte går att få tag i om du inte är åf. Den verkar vara mer för installatörer samt driftbolag.

Finns säkert fler frågor men dessa kom jag på nu

Med vänlig hälsning,
Oscar
Hoppas att du blev lite klokare. Mina erfarenheter av flex panelerna är att dem är ruskigt bra som larm men svåra att programmera samt integrera mot. Du måste vara beredd att göra egna lösningar. Ska jag vara efterklok hade jag valt en annan på modell för vårat behov men färdiga api:er mot hemautomation samt mobilapp.
 
kloow skrev:
Har själv ett flex 20 som jag hålla på en hel del med. Kan försöka svara på en del.



Hoppas att du blev lite klokare. Mina erfarenheter av flex panelerna är att dem är ruskigt bra som larm men svåra att programmera samt integrera mot. Du måste vara beredd att göra egna lösningar. Ska jag vara efterklok hade jag valt en annan på modell för vårat behov men färdiga api:er mot hemautomation samt mobilapp.
Har med försökt att via nätet hitta någon info om hur man kan kommunicera mot typ homeseer eller Vera. Enda jag hittar är att med något optionskort så går det men bara någon vista serie.
Så det känns lite så där.
Som du säger så är det jäkligt fina saker.
Vad hade du valt om du hade fått välja idag?
Enda sura är att jag har köpt alla knappsatserna, då får man försöka sälja dom eller nåt.
Sen även min rio enhet.

Har kollat mycket på DSC och det är väl det som heter teletec i Sverige?
Dom verkar ha detta med färdiga plugins mot homeseer och Vera.

Jag vill kunna läsa ut status från mina deckare och på så sätt styra belysningen.
Sen även läsa ut larm och även få sms om statusen på mitt larm.
Att larma på och av känns lite så där via telefonen tycker jag.

Med vänlig hälsning,
Oscar
 
Oj svår fråga. Hade kanske gått på ett siemens. Verkar vara bra saker med lite nytänk kring programmering via PC osv. Men fortfarande så är Honeywell bra saker, jag var i samma läge som dig med ett antal deckare osv från en tidigare installation därav att jag körde vidare.
Tror säkert att du fixar det du vill med en flex panel. Rent krasst så behövs ju bara möjligheten att läsa av ett relä så har man en integration och det borde finnas i båda systemen som du kikar på. Dock får du nog knacka script själv och där finns ju kära internet till hjälp :)
 
kloow skrev:
Oj svår fråga. Hade kanske gått på ett siemens. Verkar vara bra saker med lite nytänk kring programmering via PC osv. Men fortfarande så är Honeywell bra saker, jag var i samma läge som dig med ett antal deckare osv från en tidigare installation därav att jag körde vidare.
Tror säkert att du fixar det du vill med en flex panel. Rent krasst så behövs ju bara möjligheten att läsa av ett relä så har man en integration och det borde finnas i båda systemen som du kikar på. Dock får du nog knacka script själv och där finns ju kära internet till hjälp :)
Har du koll på vilken Siemens model man skall ha eller det finns någon bra översikt?
Har du kollat nåt på DSC ? Såg att dom finns till rätt bra pengar på ebay och andra ställen i USA. Undra om dom funkar här med? Man får väl passa sig så man inte får en 110vac matning bara annars borde det väl vara samma?

Jag kommer ha 12 deckare och vill kunna läsa status från respektive givare så jag kan styra min belysning utifrån detta, blir många relä då och då känns det som jag behöver nåt gränssnitt.

Både på homeseer och på Veras sida där finns det färdiga plugins för DSC.

Har du handlat ditt på securitywarehouse i England eller?
Hittade varken Siemens eller DSC där, har du tips på andra ställen?

Med vänlig hälsning,
Oscar
 
Verkar finnas många på detta forum som kan Siemens. Spc4320 verkar vara den som rekommenderas mest, har sett en del Siemens I England men vet inte prisskillnaden.
Som du säger är det nog inget alternativ att jobba med utgångar om du vill läsa av alla deckare. På sin höjd möjligt att gå ner på zon (flera deckare/zon) nivå men inte mer.
Kan inte råda mer än så då jag sitter med min flexpanel och inte har lagt supermycket energi på andra alternativ.
Angående butik har jag handlat både från securitywarehouse (panelen) samt e-fireandsecurity (deckare och proxytaggar). Goda erfarenheter från båda.
Även köpt lite från Brittiska ebay.
Hoppas du hittar en lösning som passar!
Mvh Markus
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.