Jag har ett uthus på 4,5m x 14m som är fallfärdigt.
På denna plats skulle jag vilja ha ett gästhus kombinerad garage.

Jag har en ide om ett byggsatshus på ca 4,5m x 5,5 m och förlänga taket på ena sidan med sisådär 7-8m
Garageöppningen kommer ej att vara på gavelsidan vilket brukar vara vanligt, utan på långsidan.

I min fantasi kommer jag från vänster sett ha bostadsdelen, sedan kommer ett skotergarage med port på båda sidor, sedan en carport som har en vedbod innanför. Att hela bilen inte komemr att rymmas i carporten är inte så viktigt.

Någon som kan se min ide´ framföre sig?
Om inte.. Här kommer en länk till bilden
http://www.umea.bostream.se/lafamilia/vedbod.bmp

Vad tror ni?
Hur gör jag detta billigast? Min ide´ eller lösvirke?
Jag är i stort behov av synpunkter och ideér.
Idag finns det en gammal gjuten grund som måste niveleras om den skall användas igen.

Edit: tryckfelsnisse
 
39 personer som läst detta inlägg, men inga åsikter eller ideér... :-/
 
Ranchn skrev:
39 personer som läst detta inlägg, men inga åsikter eller ideér... :-/
::) En enkel fråga: Har du ingen back på scotern, eftersom du behöver portar på båda sidorna? ???
 
Immobil skrev:
::) En enkel fråga: Har du ingen back på scotern, eftersom du behöver portar på båda sidorna? ???
Jo jag har back på skotrarna.
Skulle min fundering få fler input om jag sade att jag endast ville ha skoterdörr på ena långsidan? ;)

Som sagt, så var det input och ideér jag var ute efter. Personligen så tycker detta är en bra idé, men frågan var ju, hur jag skulle bygga? Förlänga ett "modulhus" eller bygga i lösvirke.

 
Jag vet inte vad detta är för typ av modulhus, men modulgarage är ofta i klent virke för att precis klara alla belastningar. Är det isolerat vid leverans annars kanske du ska tänka igenom hur tjock isolering du behöver och kolla att väggarna är tillräckliga för detta.

Generellt tyckte jag det skulle vara svårt att få in allt som beskrivs på planlösningen, men det kanske går. Varför bygga mindre än det förra huset?

Jag skulle absolut ha byggt så hela bilen får plats. Den dagen du vill ha ett garage istället för carport kommer du ångra dig annars.

Jag skulle bytt plats mellan vedskjul/scootergarage och carport.
/CC
 
chris47 skrev:
Jag vet inte vad detta är för typ av modulhus, men modulgarage är ofta i klent virke för att precis klara alla belastningar. Är det isolerat vid leverans annars kanske du ska tänka igenom hur tjock isolering du behöver och kolla att väggarna är tillräckliga för detta.

Generellt tyckte jag det skulle vara svårt att få in allt som beskrivs på planlösningen, men det kanske går. Varför bygga mindre än det förra huset?

Jag skulle absolut ha byggt så hela bilen får plats. Den dagen du vill ha ett garage istället för carport kommer du ångra dig annars.

Jag skulle bytt plats mellan vedskjul/scootergarage och carport.
/CC
Måtten är inte absoluta, det är mest en fingervisning om hur det skulla kunna bli.
Mudulhuset heter Nytorpet 3 och är klipt och klistrat från Skidstahus och det går att få vinterisolerad.
I detta fall skulle jag välja leveransnivå 1.
http://www.skidstahus.se/cldoc/4.htm
Att just carporten är placerad där den är beror på att det finns redan en bilväg dit.
Skotergaraget är inte lika beroende av väg av naturliga skäl (läs snö).

Vad tror ni? Hur skulle ni göra? bygga allt i lösvirke eller gå på min idé?

Jag vill ju givetvis ha detta så biligt så möjligt.

 
Jag skulle välja lösvirke.

Sen tycker jag du ska ändra måtten lite. Minska bredden på skotergaraget till 3m och öka på carporten till 4m. Har du räknat med väggtjockleken?

Vad gäller Carporten skulle jag nog antingen bygga direkt eller ia förebereda för att göra den minst 6m lång eller helst 7m lång, tex i form av en typ "farstukvist" på själva carporten så att det finns möjligthet att konvertera till riktigt garage.

Skotergaraget ska självklart ha dörrar i båda ändar :)
 
Ja. skoterdelen kan minskas på bredden.

Byggnadens totala bredd får ej överstiga 4,5-5 m utvändigt.

Denna idé hade jag tänkt att uppföra vid mitt fritidshus.
 
Väl planerat lösvirkesbygge kommer att bli både billligare och bättre.

Jag skulle vilja se både tomten med övrig bebyggelse och grannskapet runt omkring. Annars är det svårt att kommentera rättvist.

Allmänt kan jag säga att farstukvisten fördyrar i onödan. Det blir billigare att ändra planlösningen så att entrén hamnar på gaveln, som du förlänger med öppen verandadel som blir exempelvis 1,2 eller 2,4 meter x husets hela bredd. Ett sådant uterum blir dessutom möblerbart.

Dessutom ifrågasätter jag poängen med två fönster i en carport. Jag tror inte du har nytta av ett enda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.