Jag har haft en snubbe som satt upp ny våtrumstapet i vårt badrum.
Rören går ut genom väggen och på rören sitter gängade "brickor" som det är tänkt att man skall skruva mot väggen för att täta mellan utgående rör och vägg....

Nu är problemet att det är omöjligt att skruva in dem mot väggen och jag antar att det kommit våtrumstapetklister eller något annat klägg i gängorna.

Fråga: Hur gör jag för att ta bort brickorna då det sitter anslutningsmuttrar till blandaren utanför? :confused:
 
Di lär inte få bort brickorna utan att ta loss de gängade anslutningsrören.

Förmodligen är så är anslutningsrören på vilken brickan sitter, anslutna i väggen med ett gängförband 1/2 tum rörgänga (R15) . Ofta är hålet i dessa rör nuförtiden sexkantigt, med möjlighet att sticka in en 14 mm insexnyckel. Det finns en äldre typ med två motstående valkar invändigt, som kräver tillgång till specialverktyg alt. om man hittar något som passar. Skaftet på en stor polygrip funkade för mig.

Sedan återstår att återmontera rören och få tätskicktet helt igen. Detta har jag ingen aning om hur det skall gå till.

De brickor du nämner har i sig ingen primär tätande funktion, de skall bara dölja det fula runt anslutningsröret. Tätskiktet skall finnas innanför dessa brickor.

Jag vet inte exakt hur detta är gjort hos dig och har aldrig jobbat med våtrumstapeter, men det kan finnas anledning att lägga ned lite tid på att fixa problemet utan att ta bort rören, för att inte riskera att få problem med att få tätskiktet helt igen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.