Hej!

Jag ska renovera badrummet och kakla nytt. Jag har skruvat bort kranen till tvättstället, och pluggat hålet med en rörstump från Ekiesöö. Det är ett R15 gänga som jag skruvat i. Är det godkännt att göra så eller måste jag dra om hela röret som går innaför väggen? Röret kommer från golvet, så kanske går att "bocka" till det befintliga så att det går ut längre ner mot golvet, så att man slipper en skarv bakom gipsen, rören är från -75.
Ser förmodligen likadant ut bakom duschblandaren, men där är det enklare att dra om rören.

Några tips/ideér ?
 
  • IMG_0237_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får inte ha en skarv bakom tätskiktet.
 
Inte ens om jag ser att den är tät innan jag börjar?
 
Nej, inte ens om det inte läcker... Tappvatten får aldrig skarvas dolt.
 
Så enklast att jag river gipsväggen och ser vad som finns på andra sidan och ber någon rörmokare fixa det?
Det går väl inte att "bocka" till gammalt rör så att kommer ut "längre" ner på väggen och därifrån skarva det på rätt sida kaklet?
Röret befinner sig i en mellanvägg, och går sen ner i betongplattan, och sen ner i en "grop" i tvättstugan där allt vatten/värme rör kommer in i huset. Där är det lött.
 
Jag vet inte om det går att bocka ut ditt rör längre ner. Men det bästa brukar vara att hitta ett ställe att göra alla skarvar på, antingen synligt eller bakom en inspektionslucka med skvallerrör, och sedan dra nya heldragna rör därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.