Hejsan,

Min sambo hade tidigare en bostadsrätt som hon och hennes dåvarande sambo hade tillsammans. Då hon ägde den när de träffades så avtalade de muntligen att den var gemensam och att man skulle dela eventuell vinst vi en försäljning/separation. Detta blev separation och försäljning samt en vinst på 190'.
Då min sambo fick ut vinsten och behöll den(bortsett från en mindre del) tills det att reavinsten var betald så hade hon en större sudd på sitt konto.
Allt är då frid och fröjd, om det inte vore för att hon studerade vi det tillfället och gick på studiebidrag! Hon fick förra veckan brev från CSN och de vill naturligtvis att hon skall redogöra för sina inkomster under denna tid.

Vad skall man göra här? Kan man skriva som det är att vinsten delades upp enligt det muntliga avtalet eller är man blåst genom ett ha gjort på detta sätt?
 
Nu kan jag inte CSN reglerna, men gäller deras inkomstbegränsningar verkligen reavinster? Är det inte bara arbetsinkomster som de lägger sig i?

Annars är det väl bara och skriva som det var, och hoppas på det bästa. Det jag funderar över här är om CSN har skattemyndighetens uppgifter om reavinst som grund för sin "utredning", för har hon redovisat hela reavinsten som sin egen så kanske det formellt är så att hon har tjänat hela beloppet och sedan skänkt bort halva. I så fall kanske hon är rökt.
 
Ja vad vet man...
Är det någon här som har någorlunda koll?
 
hempularen skrev:
Nu kan jag inte CSN reglerna, men gäller deras inkomstbegränsningar verkligen reavinster? Är det inte bara arbetsinkomster som de lägger sig i?

Annars är det väl bara och skriva som det var, och hoppas på det bästa. Det jag funderar över här är om CSN har skattemyndighetens uppgifter om reavinst som grund för sin "utredning", för har hon redovisat hela reavinsten som sin egen så kanske det formellt är så att hon har tjänat hela beloppet och sedan skänkt bort halva. I så fall kanske hon är rökt.
Jodå, reavinsten räknas:mad:
 
Jäpp - reavinsten slår väldigt hårt för studenter. Min dotter väntade tills hon inte skulle ha mer studielån, innan hon sålde lägenheten just pga detta. Men hon bet sig ändå i tummen eftersom man började kräva återbetalning av studielånet innan hon var färdig med studierna (vinsten avsågs användas till ytterligare två års studier).

Vad skall man göra här? Kan man skriva som det är att vinsten delades upp enligt det muntliga avtalet eller är man blåst genom ett ha gjort på detta sätt?
Visst kan ni försöka men jag tror det är kört. Man kommer ju inte ifrån att slantarna fanns på hennes konto vid årsslutet och CSN kommer förmodligen följa regelverket till punkt och pricka annars skulle sådana här transaktioner ge stora möjligheter till fuffens om man sätter det i system. Inte för att jag menar att ni sysslar med fuffens utan att oärliga mänschor skulle kunna manipulera systemet.
 
Ser mörkt ut iom att det inte är registerat delat ägande eller att ni inte gjort någon bodelning etc. Å andra sidan så torde det inte spela någon större roll även om hennes inkomst halveras, hon skulle ändå tjäna för mkt enligt fribeloppet att återkrav blir utställt ändå.

Måste säga att CSN är sinnessjuka. Man kan undra om det ställt ut återbetalningskrav på de som får socialbidrag, bostadsbidrag, sjukbidrag eller vilket bidrag som helst när de får en reavinst vid boende.
 
Det här svaret hjälper er inte men överlåtelse av bostadsrätt har precis som överlåtelse av fastighet formkrav, bl.a. skriftlighet .
 
Tack för era svar. Det blir som imported_AX säger och det är tyvärr fel gjort av min sambo tyvärr :(
50' bort till semestern..
Men det kunde vara värre ;-)
 
Jag som sitter med över 300000:- i skuld till CSN kan till tröst säga att mindre skuld ----> mer pengar senare!
 
Nja Jag vet inte om det är helt rätt att försöka kringgå beskattningar eller lämna fel uppgifter till CSN. Uppfattar det som att vinsten var 190`efter diverse avdrag.
Men om pengarna delats upp till de som kanske tidigare lånat ut dem, så finns det inga pengar längre, och då får CSN använda det som underlag till en ny omprövning=0 Kr. Men detta förutsätter att pengarna är "borta". Om pengarna funnits en längre tid på ett konto, så kanske det blir svårt att förklara dröjesmålet
med att slutföra uppgörelsen med de lånade pengarna. Å andra sidan ger 190`knappast någon ränta att tala om, så de borde aldrig hamnat på ett konto.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.