Hej!
Om man renoverar ett badrum från ett 70 tals hus, vad säger reglerna?
Avståndet mellan avloppsröret och väggen är bara ca 0,5 cm.
Måste vi flytta på det eller kan vi låta vara som det är? Vi skulle helst inte vilja riva golvet.
Gäller reglerna både renovering och nybyggnation eller bara nybyggnation?
Tack på förhand!
 
Det ser ut så här Vägg med framstickande rörstumpar och hål i golvet på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De gäller även renovering. Men om det inte är rimligt att följa fem kan man göra dokumenterade avsteg.
 
Vad är avloppet till? Är det en brunn? Då ska den bytas och flyttas, kan aldrig skriva bort det.
Ni behöver ju inte bila upp hela golvet för att fixa det där, varför inte göra det riktigt på en gång?
Har ni inte för avsikt att även byta rören som kommer ut fr vägg så kommer det bli problem även där.
Ska man nu göra en riktig renovering, så finns det inga genvägar.
 
Om du har en golvbrunn i rummet så måste den bytas, såvida den inte är bytt efter 1992-93.
 
Det är egentligen inga problem med (dokumenterade) avvikelser från branchreglerna. Det finns färdiga rutiner för sånt och det är vanligt just vid renovering där man får väga kostnaden mot nyttan.
Problemet är att försäkringsbolaget kommer att vända alla avvikelser mot dig vid en eventuell skada.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är egentligen inga problem med (dokumenterade) avvikelser från branchreglerna. Det finns färdiga rutiner för sånt och det är vanligt just vid renovering där man får väga kostnaden mot nyttan.
Problemet är att försäkringsbolaget kommer att vända alla avvikelser mot dig vid en eventuell skada.
Absolut, men i detta fall blir det nog svårt att hävda att kostnaden överstiger nyttan.
Här handlar det ju inte om ett omöjligt uppdrag, mer bekvämlighet :)
 
H
Vill även förtydliga vilket många inte verkar veta:

GVK = plastmatta
BBR = Keramik (kakel/klinker)
Säker Vatten = VVS

Så man följer korrekt regler ofta ska man inte kolla på GVK utan BBR eftersom man nu förtiden ofta använder Keramik i våtutrymmen
 
T
H hul skrev:
Vill även förtydliga vilket många inte verkar veta:

GVK = plastmatta
BBR = Keramik (kakel/klinker)
Säker Vatten = VVS

Så man följer korrekt regler ofta ska man inte kolla på GVK utan BBR eftersom man nu förtiden ofta använder Keramik i våtutrymmen
Det heter faktiskt BKR (Byggkeramikrådet) när det gäller keramik och deras branschregler heter BBV (Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum)!

https://www.bkr.se/fakta/branschregler/
 
H
T tank77 skrev:
Det heter faktiskt BKR (Byggkeramikrådet) när det gäller keramik och deras branschregler heter BBV (Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum)!

[länk]
Självklart du har rätt gick lite snabbt där skulle BBV.

Men de jag skriver stämmer fortfarande och de vet inte alla om så de kan vara bra att ha i huvudet. Även om de inte är hela sanningen så de bra riktlinjer att följa.
men de visste du väl redan att de inte är hela sanningen?
 
Det är lite synd att det är en branschorganisation som i praktiken sätter reglerna. Det är ju inget krav att följa dem, men ska man försäkra måste man ju i praktiken följa dem.
 
H hul skrev:
Vill även förtydliga vilket många inte verkar veta:

GVK = plastmatta
BBR = Keramik (kakel/klinker)
Säker Vatten = VVS

Så man följer korrekt regler ofta ska man inte kolla på GVK utan BBR eftersom man nu förtiden ofta använder Keramik i våtutrymmen
Så du menar att GVK inte har regler för keramisk beklädnad?
 
H
J Jörgen Ö skrev:
Så du menar att GVK inte har regler för keramisk beklädnad?
alltså de är snårigt de här.

Men GVK reglerna är anpassade för Plastmatta och BBV reglerna är anpassade för keramik.
Så ofta är plattsättare ansluta till BBV reglerna och får inte utfärda GVK intyg och tvärtom golvläggare anslutna till GVK och får inte utfärda BBV intyg.

Det är här många gör fel följer fel regler och utfärdar fel intyg som inte får utfärdas (även proffs alltså)

Dock ska man veta att detta inte är ett krav utan man får följa GVK även om man använder keramik men reglerna är inte anpassade efter de är BBV. Dessutom kan med stor risk inte plattsättaren utfärda ett intyg som är godkänt eftersom Plattsättare 9 ggr av 10 är anslutna till BBV reglerna.

Hoppas de inte blev allt för snurrigt vilket de antagligen blev när jag läser de så här i efterhand
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Jodå, jag förstår precis vad du menar, det jag ifrågasatte var mer att du var så säker på
att GVK inte hade regler för keramik.
Jag skulle säga så här, att väljer du ett företag som är anslutet till GVK som sätter plattor, så
får du ett godkänt intyg, likväl om du väljer ett företag som är anslutet till BKR.
Jag själv har varit en stor motståndare till BKR och deras sätt att jobba.....men det är en annan
historia. :)
 
H
Du har rätt, har man bara intyg så allt okej.
Dock är det ofta så i branschen att beställare kräver GVK-Intyg i sina handlingar men vill ha keramik.
När vi upphandlar plattsättare så går inte de för alla är anslutna till BKR.

De hade även varit bättre för beställare (privatkund) att använda BKR vid keramik eftersom reglerna är anpassade efter de och Gvk vid matta eftersom de reglerna är anpassade efter de.

Får man fråga varför du är motståndare till BKR.
jag är inte plattsättare eller ansluten till BKR så kör så de rycker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.