Hej
Vår tilltänkta tomt ligger mittemot 2 hästhagar.
Nu sägs det att man inte får bygga minst 50 meter från hästhagen. Gäller detta tomtgränsen eller där huset planeras ligga?
PS Vi bor i Halland - om det nu är olika regler i olika län...

Känns ju helknäppt behöva lägga huset längst in på tomten för att en hästhage ligger som granne...

Häls
Vivianne
 
Det finns ingen svensk lag som säger så, men det blir lätt konflikter mellan hästhållare och boende om någon boende skulle drabbas av allergi. Därför tycker flera byggnadsnämnder att det är bra med lite mellanrum mellan hästgårdar och andra boende. Jag vet bl.a. att ett helt bostadsområde i Nyköping som kommit rätt långt i planeringen lades ned sedan man uppmärksammat att det skulle bli granne med flera gårdar som hade hästar.

Ring och prata med en handläggare i din kommun om vad de anser om saken.
 
Det finns som swetrot skriver inga lagar som reglerar detta, men Boverket har föreskrifter och riktlinjer som anger avstånd till allt möjligt, bland annat hästhållning, där har jag för mig avståndet anges till minst 200 meter till hästhållning, oftast tolkat som stallet. Länsstyrelsen i Skåne har gjort en mycket välgjord rapport med rekommendationer angående hästar som många kommuner, inte bara i skåne använder. den ser mer till hur många hästar det rör sig om , över tio räknas som många och kräver ett större avstånd.
Allt grundar sig i allergiriskerna, om det flyttar in någon i huset och sen får barn som är allergiska klan de kräva att hästarna flyttas så att de inte störs, oavsett om hästarna var där först eller inte. Hästägaren kan då kräva kommunen på ersättning då de inte kan använda sin mark. Kommunen kan bli skyldig skadestånd eftersom de har gett bygglov till bebyggelse nära hästar med allergirisk..
kommunen nekar hellre bygglov än riskerar att få lägga ner en hästgård längre fram med garanterat dålig publicitet och ekonomiska risker som följd.
Sen tycker jag att bosätter man sig på landet så får man räkna med att det finns djur där:)
 
Googla lite på Corren.se där har de diskuterat just detta i samband med ett nytt bostadsområde och ett stall.

Om jag kommer ihåg rätt så kom det fram att de gamla riktilinjerna på 200m var alldeles för stora.
 
När jag sökte bygglov så var det 500 meter från djurstallar som gällde.
 
...och inte från hästhagen?
För från stallet är det mer än 200 meter till vår "tilltänkta" tomtgräns.
Vi trodde det var 50 meter från hästhagen till tomtgränsen.

Luddigt verkar det vara.
Och denna tomten ligger på landet och är bara ett hus som kommer byggas ej flera.

Så samma regler kanske inte gäller för enskilt byggande som för om det är kommmun tomter som säljs i flertal...

Men tack för alla svar.

Häls
Vivianne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.