Hej! Har nyligen köpt villa och undrar lite gällande eldstad och skorsten. Många skriver att man ska provtrycka en skorsten för att se om den är tät, med detta poängterar man att man som köpare ska se till att detta görs, samt att det inte räknas som ett dolt fel om man nu vi inflyttning provtrycker och det visar sig att den läcker. Tittar man i mitt protokoll så står det ingenstans att det är fel på skorstenen samt så står det att den inte är provtryckt. Jag vet att en besiktningsman inte utför dessa tester men hur kan han veta om denna eldstad är ok, om han inte kollat med sotaren: Så här lyder texten ur protokollet:
Eldstäder och tillhörande rökkanaler är regelbundet sotade utan anmärkning. Provtryckning är inte utfört. [FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]Eldstaden fungerar utan problem. [/FONT][/FONT]
[FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]
Har läst i många forum här, att det inte räknas som dolt fel om man nu som nya ägaren gör en provtryckning och det visar sig att det läcker.

Köpte en bok om hus där dom dock i boken skriver att det räknas som dolt fel. Se bild!
Vad gäller egentligen?
Skorsten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[/FONT]
[/FONT]
 
Malisan74 skrev:
Hej! Har nyligen köpt villa och undrar lite gällande eldstad och skorsten. Många skriver att man ska provtrycka en skorsten för att se om den är tät, med detta poängterar man att man som köpare ska se till att detta görs, samt att det inte räknas som ett dolt fel om man nu vi inflyttning provtrycker och det visar sig att den läcker. Tittar man i mitt protokoll så står det ingenstans att det är fel på skorstenen samt så står det att den inte är provtryckt. Jag vet att en besiktningsman inte utför dessa tester men hur kan han veta om denna eldstad är ok, om han inte kollat med sotaren: Så här lyder texten ur protokollet:
Eldstäder och tillhörande rökkanaler är regelbundet sotade utan anmärkning. Provtryckning är inte utfört. [FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]Eldstaden fungerar utan problem. [/FONT][/FONT]
[FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]
Har läst i många forum här, att det inte räknas som dolt fel om man nu som nya ägaren gör en provtryckning och det visar sig att det läcker.

Köpte en bok om hus där dom dock i boken skriver att det räknas som dolt fel. Se bild!
Vad gäller egentligen?
[bild]
[/FONT]
[/FONT]
Inte dolt fel.

Fattar inte varför alla hela tiden ska tro att allt är dolt fel.

Vad hände med eget snsvar??
 
Vad menar du med eget ansvar? Om du köper en cykel, tycker du att ramen ska vara sprucken när du köper den? Oftast så hade man säkert sagt att han blåst dig. Om du inte har vettigare svar, skriv inte i detta forum för det var inte det jag frågade efter!!!!! Dig hade jag verkligen inte anlitat som hantverkare med den inställningen. Men som svar på din fråga, om något står att det fungerar, då vill jag verkligen veta att det fungerar, för det är det jag har betalat för. Sedan har denna ägare inte investerat mycket i lagningar och ändå skriver han att det fungerar. Å andra så handlar det om min säkerhet, om jag börjar elda så vil jag inte riskera att bli kvävd av koldioxid!
 
Det hantverkare1 reagerar på är att en stor mängd nyblivna husägare skriver här på forumet om diverse fel som upptäckts på huset och där man per automatik vill ha detta till dolda fel. Du som relativt ny medlem har säkerligen inte sett mängden trådar som handlar om just dolda fel, men sök gärna och läs. Sannolikheten att du får igenom något som dolt fel är försvinnande liten. Undersökningsplikten är enormt långtgående för en husköpare.

Lugna ner känslorna en aning. Jag är tämligen säker på att hantverkare1 inte menar något illa.

Säljaren kan mycket väl vara omedveten om att eldstaden/skorstenen läcker, och just informationen om att denna inte är provtryckt ska ge dig som köpare information om att detta måste göras om du vill säkerställa att inga problem föreligger.
 
Du skulle tagit dit en sotare och provtryckt rökkanalen. Det går under din undersökningsplikt. Samma med el och vvs.
Ett dolt fel är ett fel som inte går att upptäcka utan att förstöra konstruktionen!
 
Angående cykeln så hade man ju sett att ramen var sprucken;)
Sen det som står i prospektet skall man inte lita på heller. Mäklaren försöker ju sälja objektet.
Du får se detta som en dyr läxa tyvärr!
 
När vi köpte huset gjordes en besiktning av skorstenen innan vi skrev papper. Är det eldningsförbud på din annläggning? Om inte, så har säljaren inte ljugit för dig då går det säkert att elda utan problem, men det kan för den delen ändå vara läckor i skorstenen.
 
O
Tyckte det var en väldigt lustig bok du köpt....
Jag tycker att du borde använda den boken till att tända eld med i spisen.....
Det är den nog bäst till...
Att kategoriskt säga att det är dolt fel är direkt fel...
En otät skorsten är inte automatiskt dolt fel.
Dolt fel är något som man inte kan se utan förstörande undersökning...
En provtryckning av skorstenen är jag helt övertygad om är en undersökning som inte är för mycket begärt...
 
Malisan74 skrev:
Vad menar du med eget ansvar? Om du köper en cykel, tycker du att ramen ska vara sprucken när du köper den? Oftast så hade man säkert sagt att han blåst dig. Om du inte har vettigare svar, skriv inte i detta forum för det var inte det jag frågade efter!!!!! Dig hade jag verkligen inte anlitat som hantverkare med den inställningen. Men som svar på din fråga, om något står att det fungerar, då vill jag verkligen veta att det fungerar, för det är det jag har betalat för. Sedan har denna ägare inte investerat mycket i lagningar och ändå skriver han att det fungerar. Å andra så handlar det om min säkerhet, om jag börjar elda så vil jag inte riskera att bli kvävd av koldioxid!
Antar att du jämför med att köpa en NY cykel?
Nytt är nytt.
Begagnade hus är begagnade, och ALLA hus har fel, bagatellartade eller allvarliga.
Jordabalken som reglerar överlåtelser av fastigheter säger att huset överlåts i det skick det faktiskt befinner sig, därav köparens långtgående undersökningsplikt.
 
Malisan74 skrev:
Vad menar du med eget ansvar? Om du köper en cykel, tycker du att ramen ska vara sprucken när du köper den? Oftast så hade man säkert sagt att han blåst dig. Om du inte har vettigare svar, skriv inte i detta forum för det var inte det jag frågade efter!!!!! Dig hade jag verkligen inte anlitat som hantverkare med den inställningen. Men som svar på din fråga, om något står att det fungerar, då vill jag verkligen veta att det fungerar, för det är det jag har betalat för. Sedan har denna ägare inte investerat mycket i lagningar och ändå skriver han att det fungerar. Å andra så handlar det om min säkerhet, om jag börjar elda så vil jag inte riskera att bli kvävd av koldioxid!
Lugna ner dig ett par kilo!

Om jag köper en begagnad cykel som ramen är sprucken så får jag skylla mig själv, jag måste ju undersöka det jag köper.
Jag, precis som alla andra får skriva vad vi vill, även om du inte tycker svaren passar.
 
Vad är det för en bok du visar en sida ur?

De är helt ute och reser. Det går inte att säga att en otät skorsten "är ett s.k. dolt fel". Det kan kanske vara det, under speciella omständigheter, men när de skriver så där sätter de bara griller i huvudet på folk.
 
Vad ska du ha boken till? Du är ju medlem här! :D
 
O
Som sagt Jag är helt övertygad om att den boken gör sig bäst som tändmaterial...
Tråkigt att du blivit lurad så rejält!
 
När det gäller faktiska fel har köparen en relativt långtgående undersökningsplikt. Denna plikt innebär att fel som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning som bör föregå fastighetsköpet, svarar säljaren inte för. Är felet däremot av sådan art att köparen inte borde ha upptäckt det vid sin undersökning – och inte heller borde ha räknat med att det skulle finnas – är det ett så kallat dolt fel. Sådana fel svarar säljaren för, oavsett om denne kände till felet eller inte. Undersökningsplikten fördelar ansvaret för fel, mellan köpare och säljare. Som köpare bör man vara oerhört noggrann och uppmärksam i sin undersökning av fastigheten, då rättspraxis ställer mycket höga krav på köparen i detta avseende. I vissa fall kan dock köparens undersökningsplikt reduceras, så är fallet exempelvis om säljaren har gjort utfästelser avseende fastighetens skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.