Hej

Vi skall bygga två gabionmurar i en slänt, bilden visar hur det är tänkt.
Skiss över tänkt konstruktion av två gabionmurar i slänt med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur räknas jordtrycket när jorden innanför muren förblir en slänt?
Vilken dimension på gabioner krävs, A respektive B i bilden?
 
Rasvinkel räknas alltid i 45 grader från underkant, tror nog att du behöver schakta en del för att få det som din sektion är ritad.
även om gabionerna väger ton behöver de bra upplag, gräv ur och fyll på med bärlager som du packar i omgångar så du inte får sättningar eller att de börjar luta utåt, iallafall den nedre av dem.
 
  • Teknisk ritning av sektion för schakt med rasvinkel och markerat bärlager för stabilitet i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack. Jo de glömde jag att rita in i bilden. Tänkte 20-30cm makadam. Även lägga geotextil i bakant på gabionerna, samt en dräneringsslang.


Frågan kvarstår dock om A skall vara 0.5m eller 1m?

Läst att för att vara säker så klarar en 1m x 1m gabion ett jordtryck på 1m.
 
du kan ju armera marken bakom gabionen så den inte får lika högt marktryck, vet inte namnet på svenska men engelska är det geogrid med har lagt en del där det råder omständliga markförhållanden samt lite utrymme för slänt på 45 grader. man lägger den på schakten och horisontellt in i slänten med avstånd i höjd på c:a 1 m, har för mig att priset är c:a 60 kr / m2.
så visst kostar det en slant.

kan tyvärr inte svara på vilken gabion som klarar det maktryck du har. hittar inget att beräkna gabioner med marktryck och då man kan ha olika mängd sten samt typ av sten så verkar inte leverantörerna av burarna vilja förklara.
 
  • Geogrid utlagt på mark för armering med hopställda betongblock vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det samma som geonät?
Har funderat på det. Skulle innebära en del grävande för att få på plats.
Enklast vore att dimensionera muren rätt. Då slipper jag allt grävande och kan även se en fördel att låta massorna ligga där som de har gjort i 6 år. Antar att slänten,jorden har satt sig då.
 
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.