Gabioner är ett ganska nytt och kostnadseffektivt sätt att göra en stenmur. En gabion är en korg/bur av metall som man fyller med sten, för att använda på samma sätt som andra stenmurar. Det finns runda och fyrkantiga gabioner som du kan måttbeställa precis i den storlek du behöver. Prisexempel för gabioner är 845 kr för en korg på 2x1x0,5 meter. Korgarna kan du sedan fylla med stenar i färg och form efter smak.
Här är en mur i Lund där man kombinerat gult tegel med gabioner. Ser bra ut tycker jag.

Du kan läsa blogginlägget här: Gabioner i mur och fasad
 
svalkar stenarna i varm och solig klimat? eller blir det en stenugn tror ni?
 
Excel
Snyggt som fan
 
Borde man inte kunna bygga ett hus av gabioner. Om man gör en dubbelgabion där man fyller det yttersta skiktet med sten och det inre med isolering som tillåter fuktvandning (typ stenull) så borde man kunna naja fast alla el- och vattenrör på insidan innan man stålreglar och sätter gips. Då bygger man stomme och fasad i ett svep och behöver inte hålla på och bygga med en massa plast. Man kanske måste ha någon slags vindpapp mellan sten och isolering så att inte vatten som sprutar mot fasaden rinner in i isoleringen.
 
Lite kluven....
Främst det polska huset ovan var snyggt på håll. Samtidigt tänker jag ibland när jag passerar någon sån här mur längs vägarna att man inte längre har tid eller kunskap att faktiskt stapla en mur som bär sig själv, man gör ett hafsverk/fuskverk genom att lite slarvigt hälla en massa stenar i en korg, utan yrkesstolthet.... Men men, det är väl en fråga om resurser...
 
G
till tory: är egentligen stensättare men har även byggt gabionmurar. och man häller inte bara ner stenen utan staplar dem som en äldre kallmur. speciellt framsidan tar tid att få rätt.
skillnaden ligger mer i att en äldre kallmur måste luta ganska mycket innåt. ca 10 cm på en meter.
 
gäst skrev:
till tory: är egentligen stensättare men har även byggt gabionmurar. och man häller inte bara ner stenen utan staplar dem som en äldre kallmur. speciellt framsidan tar tid att få rätt.
skillnaden ligger mer i att en äldre kallmur måste luta ganska mycket innåt. ca 10 cm på en meter.
Möjligt det är mer arbete än man tror men intrycket är ändå att det är ett snabbt, billigt och enkelt alternativ till att faktiskt bygga en mur som står av sig själv. Sen kan jag tänka mig att energin och tiden som läggs på att stapla sten i gabioner skiljer sig från person till person. Har sett gabioner som inte ser lika prydliga ut som på husen här...
 
Hemmakatten
Be Yonna här på forumet att lägga upp bilder på sin mur, gjord med gabioner. Enkelt användning och snyggt utförande.
 
Men hur är livslängden?

De där ståltrådsnäten kommer väl att börja rosta om 20 - 30 år när galvaniseringen är slut, och sedan kan det gå rätt fort för rost att äta sig igenom trådarna.

Eller är det något jag missar?
 
Tycker ärligt talat att det ser bedrövligt ut. Men tack för artikeln!
 
Enligt någon leverantör så handlar det om upp till 100 års livslängd. Men jag är tveksam.
 
G
Angående livslängden så är det olika beroende på leverantör. Välj med fördel någon leverantör som levererar till trafikverket då de har höga kvalitetskrav på livslängd (minst hundra år).
 
T
Gisses va fult! påminner mer om billiga stödmurar längs motorvägen än en snygg design. Men alla har ju som tur e inte samma smak, alltid kul med folk som tänker annorlunda :)
 
Jag är inte ett dugg imponerad! Jo, det var en jättebra artikel alltså, men murarna... blir verkligen bunkerstämning över det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.