Ska fixa el till en vattenpump 80m bort. Har en 40+ meter jordkabel 5g6. Någon gång i framtiden vill jag ha en central utomhus med jfb, huvudbrytare mm men just nu är den delen av tomten inte färdigställd. Jag vill koppla in pumpen innan det är dags att sätta upp centralen.

pumpen är en enfas på ca 1000w.

Är det ok att sätta en liten kapsling och gå ner från 5g6 till en grupp eller?

Första delen avsäkras med 3x10a och kabeln till pumpen avsäkras med en 10a tänker jag.
 
Du kan lägga vad du vill för mm2 du vill och skarva med en klenare, säkring ska vara för den klenare.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Lite snabb räkning...
Med 6mm2 tappar du väl lite drygt 1 volt på 45 meter kabel, med 2.5mm2 blir det närmre 3 volt.

Idag förlorar du då 4-5W som värme i kabeln, med 2.5 blir det drygt 12. Detta vid 1000W effekt genom kabeln. Kör man konstant så blir det en 70kWh i skillnad om året om jag räknat rätt. (kontra 8760kWh för pumpen så säg ca 1% av driftkostnaden)

Sen får man titta på kortslutningsströmmen och se om den säkring du tänkt löser ut snabbt nog med den kabeln. Då behöver man veta lite om förimpedansen i din villa samt lite mer om avståndet.

Så man får ju dels titta på hur mycket du tänker köra pumpen och annat för att se ekonomin i det, sen titta på säkerheten och sist kabelpriset. Är allt OK kan man ju köra på.

Men vad hade du tänkt för kabel? Har du förimpedansen för ditt hus?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Wow tack

Efter att ha läst tänker jag.

Central 10a säkring

Kopplar bara in en av ledarna i min N1xv 5G6

40 m

En enkel kopplingsdosa IP68 monterad under en trappa ca 1 m

N1xv 40 meter 3G2,5mm
 
Min förinpedans är 0.234 Ohm
 
Ser bra ut.
Bör fungera bra med 10A avsäkring trög för startström motor. Glöm inte motorskydd av något slag.
Tillkommer det inte en anslutningsledning till pumpen också?
 
Sätter ett uttag och kör pumpen på stickkontakt. Motorskydd är nog inbyggt på 1-fas modellen.
 
D Derbyboy skrev:
Sätter ett uttag och kör pumpen på stickkontakt. Motorskydd är nog inbyggt på 1-fas modellen.
Då åker du på att sätta jordfelsbrytare om det inte redan finns.
 
Det finns uppe vid centralen
 
Du klarar dig med 2,5 mm2 hela vägen om du vill spara några kronor i kabel. Men om du tänkt ha en elcentral där i framöver är det ju klokt att framtidsäkra med lite grövre dimensioner.
 
D Derbyboy skrev:
Wow tack

Efter att ha läst tänker jag.

Central 10a säkring

Kopplar bara in en av ledarna i min N1xv 5G6

40 m

En enkel kopplingsdosa IP68 monterad under en trappa ca 1 m

N1xv 40 meter 3G2,5mm
Se bara till så att du har tillräckligt långa trådar av de du inte kopplar in idag kvar. Så kan du enkelt koppla in de andra faserna den dagen du petar upp en liten central där ute. Och isolera ändarna ordentligt så de inte kan råka sig in och nudda något strömförande i centralen :)

God idé att även skala dem ute i kopplingsdosan och sätta på en wago. Så vet du att det är säkert i den änden om det nu blir någon annan, mindre noggrann som en dag kopplar in dem utan att ha koll på andra änden...
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.