Hade funderingar i en tidigare tråd om el till ett uterum. Tanken var att dra en ny matning på 2,5mm2 från husests central och säkra med 16 A för att ha lite marginal om man vill kunna komplettera med infravärme. I övrigt kommer den bara mata några uttag och belysning. Att dra ut en trefasmatning (3x10A) och montera en undercentral i uterummet kändes overkill och hade inneburit en lite tjockare kabel.
Men att dra 2,5mm2 till ALLT (uttag, brytare, armaturer) blir klumpigt, så en uppenbar(?) tanke (om ingen här har bättre idéer) är att sätta en liten kapsling i uterummet med två dvärgbrytare 10A (en för framtida värme och en för uttag/bel) och sedan dra vanlig 1,5mm2-kabel därifrån.
Räcker det isf med en kapsling med två dvärgbrytare, eller måste det vara en komplett central med huvudbrytare och jord- och nollskena?
 
Ja du måste ha en "undercentral", men den behöver bara bestå av en/flera 10A-automatsäkring(ar). Det finns små kapslingar för två/fyra moduler.

Edit: missade sista stycket, ja det räcker med bara säkring(ar), det finns många "större" gängcentraler som inte har någon huvudbrytare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok:) Men Skenor? Eller är det ok att koppla nollor och jord med Wago t.ex? Mindre kapslingar är ju i regel just bara det - kapslingar.
 
En annan lösning är att dra en 3 fas grupp från centralen och splitta upp den i en dosa i uterummet. Den gruppen kan man säkra med en 3 x 10 a säkringar. ( gärna en 3 pol automatsäkring). Någon undercentral behövs ej i detta fall.

Jordfelsbrytare skall monteras om det ej finns redan.

Ledningen kan vara 5 g 1,5 mm2 t.ex. EKK, eklk, om längden inte för lång.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar:)

En delad 3-fasgrupp hade ju varit en smidig (men lite omdiskuterad?) lösning, iaf väl ute i uterummet. Kabeln kommer bl.a. gå genom ett vardagsrum där det estetiska är av största vikt, så kan man spara en millimeter på kabeldiameter är mycket vunnit. Och en 3G2,5 är iaf lite tunnare än en 5G1,5. Sen kändes det som sagt lite overkill att dra ut trefas. Var väl så tankegångarna gick, dvs en enfasgrupp med bara "lite mer drag i". Sen finns det passande nog EN ledig säkring i centralen (diazed). Visst, går alltid komplettera med en kapsling och dvärgbrytare, men återigen lite overkill. Dessutom fanns tanken att kunna montera ett 16A-uttag i garaget när kabeln ändå passerar där, ifa man vill köra en en enfassvets eller kraftigare högtryckstvätt någon gång.
Btw, finns en JFB som skyddar hela anläggningen.

Så med allt sammantaget känns en kapsling med två 10A-brytare i uterummet som ett ganska bra alternativ (speciellt som det redan finns en förpackning 2,5mm2-kabel), sålänge det är en lösning som är elektriskt ok.

En annan fundering:
Om man kör på ovanstående och sätter en huvudbrytare i samma kapsling, skulle det då vara ok att bryta BÅDE fas och nolla med den? För att därmed kunna bryta bort ev. jordfel orsakade av framtida trädgårdsbelysning, fontän eller utomhusuttag kopplade från uterummet? Detta känns som en konstig (ej godkänd?) lösning i en central, därför jag frågar.
 
Det går bra att bryta båda i huvudbrytaren det är helt rätt att göra så. Och heller inget annat som är fel eller konstigt med det du beskriver. Kanske du ska sikta på en lite robustare kapsling trots allt om det sitter i ett uterum där miljön varierar, att det finns någon form av bakstycke och lock är inte fel.
 
Det finns ett problem med en enfasgrupp på 16 a om huvudsäkringarna är på 16 a eller 20a.
I ett sådant läge kan man få problem med dessa, om kör flera infravärmare och ev. Kokplatta eller vattenkokare.

I ett sådant läge är det ofta bättre att sprida dessa laster på olika faser.
 
Det är såklart en aspekt i det hela som slagit mig med. Men normalt kommer lasten vara låg och även med värme på borde det gå bra...hoppas jag:)
 
En fundering över en detalj, bara för att jag är nyfiken; enligt "GK100" skulle det vara ok att bryta både fas- och nolledare i huvudbrytaren. Men detta måste väl ändå bara gälla i enfasinstallationer? För vore väl inte så bra om nolledaren bröts något före eller slöts lite efter fasledarna i en trefasinstallation..
 
I en enfasinstallation kan man med fördel bryta både fas och nolla med en vanlig trefasbrytare eller en 2 polig brytare. Vid flerfasiga installationer brukar man inte bryta nollan. Vill man absolut göra detta, då skall brytaren vara avsedd för detta. Dessa brytare sluter nollan för före faserna tillslag och bryter faserna före nollan vid frånslag.

Anvænder man en trefasbrytare för enfas, då kopplar man fasen till L1 och nollan till L2. Nollplińten använder man inte.

Skyddsjorden skall aldrig brytaś oavsett brytare.
 
A acrophobic skrev:
En fundering över en detalj, bara för att jag är nyfiken; enligt "GK100" skulle det vara ok att bryta både fas- och nolledare i huvudbrytaren. Men detta måste väl ändå bara gälla i enfasinstallationer? För vore väl inte så bra om nolledaren bröts något före eller slöts lite efter fasledarna i en trefasinstallation..
Det gäller även i anläggningar med trefas där man kör strikt TNS. Där är det vanligt och i princip krav med fyrpoliga brytare i fördelningar. Men för forumets typiska användare är det inget att tänka på där är det bra med trepolig vid trefas och tvåpolig vid enfas.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.