(först) Finns det något bättre namn på ett skafferi som man kan gå in i? Jag försöker söka reda på gamla trådar om det här men vet inte riktigt hur sökfrågan skall skrivas.

Bakgrund:
Vi sitter just och ritar på vårt hus helt konceptuellt. Vi planerar att bygga om 2 år cirka och känner att vi har gott om tid att fundera ut vad vi gillar/inte gillar innan vi går till arkitekten.

Det är viktigt att ha ett redigt skafferi, det skall vara ett utrymmer ca 2-4kvm som skall vara ac-kylt ner till cirka 12 grader (eller vilken temperatur som grönsaker etc mår bäst i).

Frågor:

1. Vårt skafferi i nuvarande planlösning kommer ha en långsida mot söder. Går det att isolera sig bort från den obekvämheten detta kan ge i oönskad uppvärming etc?

2. Kylaggregatet för ett sådant här rum, måste det ha en del som sticker utanför huset? Om det inte behöver det (vilket ju kan vara bra beträffande värmeöverskott på vintern) låter sådana här aggregat mer än vanliga kylskåps dito?

3. På grund av begreppsförvirring har jag väldigt svårt att hitta exempel på sådana här lösningar på nätet; finns det någon som sitter inne med lite länkar?
 
Tack för tipsen. Nu kommer jag vidare en stund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.