Jag ska sätta mig med min elektriker nästa vecka och gå igenom min elritning. Saker som fler uttag, placering m.m. känns självklart men vad ska jag mer se till att få gjort när jag bygger mitt nya boende?

Vad har ni själva gjort för smarta saker i era hus för att underlätta för nutid och framtid?

Alla tips och tankar tas tacksamt emot. Jag har en budget för förändringar men kan inte springa iväg med massa komplexitet m.m.
 
Bygg in massor med vprör. Allt vad du kan tänka och lite till. El, tv och nätverk beroende på hur du vill ha dina lösningar.

Jag tycker också att jag vill veta exakt vad som styrs via en säkring så jag blandar helst inte uttag och belysning (elektriker tycker att jag slösar på tråd men jag tycker att det är säkrare så...).

En grej till som jag och mina kompisar brukar göra är att rita upp elritningen exakt som trådarna ligger och med rätt färg. För mig som lekman underlättar det enormt om man vill fixa lite. För en elektriker så är det bara onödig tid antar jag...

/Yamma
 
Att det skulle vara säkrare att inte blanda belysning och uttag på samma grupp håller jag INTE med om.
Tänk efter om ni vill ha fönsterbelysningar och vart, ska ni ha nån väggbelysning tex för konstverk, sätt dubbla dosor där ni vill ha fler än en tändning och en enkel brytare i varje dosa för då kan ni byta brytare mot dimmer, ska ni ha elektrisk handdukstork, dra både data och koaxilkabel till den plats som ni ska ha tv, dra all ytterbelysning så att den kan tändas på ett ställe helst med ljusrelä, ska ni ha bubbelbad, Vägguttag enl svensk standard brukar räcka, men ev nått extra vid data/TVplats ( 3,5 m mellan uttag samt minst ett på varje möbleringsbar vägg), uttag ute vid altan, förbereda för IRvärme med framdragna ledningar.
 
Bra tips! Tackar!

En sak som jag tänkt på är om det är värt priset att gå upp i "smart hem"-standard. Vad kan det skilja i installationskostnad jämfört med standard för ett nybugga 1.5plan med 6 rum och kök på 175kvm?
 
  • Gilla
gimmok
  • Laddar…
Jag borde tillägga att om du har hemmabio o så vidare, så kan ni tänka på att dra högtalarkabel i väggen till alla högtalare så slipper ni fula kablar.
 
Nu gissar jag lite för det beror lite på vilket system man använder, men runt 40 000:- till. Jag har för min del svårt att se nyttan/nöjet sedan nyhetens behag har lagt sig. Men vi är alla olika senast jag installerade ett "smart" hus tindrade det i ögonen på den blivande ägaren då han berättade att han från sängen skulle kunna tända belysningen på toa och korridoren som ledde dit. Jag såg kanske inte hur fantastisk bra det skulle bli och hur lätt det i framtiden skulle bli att slå en drill på natten.
 
Jag håller nog med elmot ang sådana smarta hem-lösningar. Men vi är ju som sagt alla olika :) Vissa saker kan ju dock bara bra att kunna styra "smart", t.ex. uppvärmning.
 
Själva installationskostnaden bör inte ändras speciellt mycket (beroende på system), dock tillkommer materialkostnader hur man än vrider på det.

Ang. smart-hus i sig tycker jag det är vettigt, inte för att det sänker energiförbrukningen (kan göra) men mer för att det faktiskt är "smart". F.ex. kan du automatiskt få ljusen på väg till badrummet tända när du behöver gå upp, höja golvvärmen något och köra igång kaffen. Eller säga ifrån om diskmaskinen läcker, tända alla ljus vid brand, släcka/tända allt när du går ut eller kommer hem etc.

Visst kan man få till det mesta ändå, men då sitter man ofta i slutändan med ett icke uppgraderbart system som har kostat lika mycket som ett smart-home starterpack.
 
OM säger OM vi skulle ha haft ett "smart" elsysten med en knapp vid sängen som skulle kunna släcka belysningen i hela huset så hade ett av våra barn i tid och otid tryckt på denna knapp. Just den funktionen hade nog inte varit så smart i vårt hus.

Protte
 
prototypen skrev:
OM säger OM vi skulle ha haft ett "smart" elsysten med en knapp vid sängen som skulle kunna släcka belysningen i hela huset så hade ett av våra barn i tid och otid tryckt på denna knapp. Just den funktionen hade nog inte varit så smart i vårt hus.

Protte
Om det i mina föräldras hem funnit ett "smart" elsystem med en knapp vid sängen som skulle släcka belysningen i hela huset så hade jag, i tid och otid, tryckt på den knappen varje gång jag besökt dem. Av ren fascination.

//Patrik
 
Det är nu helt uppenbart varför man tidigare placerade strömbrytare så högt, barnsäkert!!

Protte
 
C
Det är därför man begränsar funktionerna på knappen i barnens rum. Det är ju trots allt programmerbart. ;)

Nej, men skämt åsido: Högtalare, glöm för fan inte att dra rör till högtalarkabel. Och dubbelt till TV. Och dubbla 20mm till nätverk överallt där du vill ha det, för det är 100 gånger enklare att dra en nätverkskabel i ett 20mm-rör än två.
 
Man drar i ALLA ledningar på en gång för kostnaden för ledningar är små förhållande till det besvär man kan få i framtiden när man ska dra i ledningar i tomrören. både data och koaxilalkabel kostar bara några kronor/meter
 
Läggs det bara vprör så brukar det inte vara något problem att dra efteråt men nu envisas många att dra slang och det är jag kraftigt allergisk emot där det inte behövs.
 
Oavsett slang eller rör så drar man tråd medan väggarna är öppna, allt annat ger inga fördelar men kan orsaka stora problem OAVSETT hur perfekt man lägger sina rör/slangar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.