Hej byggahus!

Nu är det såhär att vi tröttnat på att inte ha någon belysning ute i boden på tomten.

Inkommande kabel är en fyrledare (L1, L2, L3 och PEN). Varför dem tidigare haft 3fas ut till en liten utebod är en fråga, men kanske använt boden till något maskinutrymme m,m.

På insidan sitter det endast 4st eldosor med kopplingsplintar i.
Från L1 och PEN sedan är det kopplat till ett vanligt vägguttag som sitter bredvid.

I normala fall borde man ju ha allt inkopplat till en elcentral med JFB m.m, men verkar väldigt överjobbat att köpa och installera detta för att få en lampa att lysa ute i boden.
Dock så är det ju inte speciellt fint om man nu skulle få avbrott på PEN helt plötsligt.

Frågan är nu om man skulle kunna köpa en separat JFB (sådan som man sätter i uttaget), och sedan dra lampan via den, plus eventuellt något elverktyg eller något om man nu skulle behöva detta ute på tomten.

Länk till JFB jag funderar på: http://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare/Pr323492000

Borde väl i princip fungera på samma sätt, att JFBn separerar PE och N, och därmed frånkommer vi risken med spänning ut mot inkopplade saker?
Eller tänker jag helt galet? Fungerar en DIN-monterad JFB på ett annat sätt än en separat uttags-JFB?.

Fyrledaren kommer dessutom direkt från något elskåp antar jag då vi inte bryter strömmen då vi slår av huvudströmbrytaren i stora huset. Hittar inte heller den kabeln i elcentralen där.

En fråga till är vad som är bäst: Är det bättre med byglat mellan jord och nolla i uttaget, eller parallellkopplat PEN till jord och nolla. Detta i uttaget som sitter i boden vill säga. Vet på rak arm inte hur det är kopplat idag.

Tack på förhand :)
 
STOPP!!! Innan du funderar på något annat så ska du kasta upp en central så att PEN kan "omvandlas" till både nolla och jord på riktigt sätt. Sen kan du se till att få ut uttag, brytare, belysning osv via en JFB.
 
Absolut borde man väl göra det på riktigt sätt.

Tanken var ju bara det att vi endast vill koppla in en lampa, men absolut på ett säkert sätt och gärna utan att montera upp en hel central.

Vad är nackdelen med mitt tankesätt? Förutom att man inte delar PEN "på ett riktigt sätt"?.
Vad kan i värsta fall hända?
 
  • Gilla
teamswix
  • Laddar…
Börja med att leta upp varifrån denna kabel matas, om det är ifrån mätarskåpet eller någon annanstans. Kolla hur kabeln är inkopplad och hur den är avsäkrad etc. Rita upp ett schema på hur det sedan är kopplat i boden med dessa 4 "dosor" och återkom med en skiss. Bilder på allting är också värt mycket för att du ska få bra svar.
 
Om ingen annan säger det så måste jag väl vara präktig:

Detta är inget lämpligt "hemmapuljobb" utan görs lämpligast av en elektriker! Kan fort bli väldigt fel om du gör fel. Dessutom är det olagligt.
 
  • Gilla
teamswix och 1 till
  • Laddar…
Rrrr. Absolut skall el vara säkert.. utan tvekan.
Dock så är det såhär det är kopplat nu, och har antagligen fungerat innan.
Dessutom skall en lampa sitta i eluttaget, som aldrig kommer röras utöver att man sätter i kontakten i JFBn.

Det jag undrar är bara om "DET FUNGERAR", och vilka eventuella risker det har för elsystemet? (Går proppen i mätarskåpet, eller börjar lampan brinna? Hinner JFBn lösa ut innan något av dem händer ifall PEN skulle gå av t.ex.).

Här kommer en skiss, snabbt ritad, bilder är svårt att lösa för tillfället.
kopplingsschema.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du PEN-ledare så måste man sätta en central för att det ska bli rätt.

En central behöver ju däremot inte vara speciellt dyr eller stor! Här torde det räcka med en liten 8 modulers kapsling, JFB och 3 säkringar. Annars kan man ju göra om en av faserna till nolla så du får 2 faser, nolla och jord.
 
Det är jag helt medveten om, därför ställde jag även denna fråga här.

Då jag inte har något med mätarskåpet att göra, utan tillhör kommun/elbolag så kände jag inte för att hålla på att ändra matningen i skåpet (självklart även med elektriker).

Ville bara veta om det var bättre att åka och köpa en uttags-JFB och koppla in lampan i den, eller koppla in lampan direkt i uttaget. Men verkar vara svårt att få svar på detta forum sålänge allt inte är byggt på fackmannamässigt sätt. Så jag får köpa JFBn och hoppas det är bästa sättet (gör användandet lite säkrare iallafall).

Förstår även er om ni inte vill rekommendera felaktigt till en "halverfaren amatör". Tack iallafall.
 
En JFB i uttaget är alla gånger bättre än ingen JFB alls.

Om det idag är kopplat enligt skissen, en dosa per ledare och PEN splittad till N och PE i uttaget så fungerar det - ingenting brinner upp eller blir farligt. Men naturligtvis är det regelvidrigt och potentiellt farligt beroende på hur väl eller dåligt det är utfört.

JFBn ger inget skydd om PEN-ledaren går av. Strömmen går genom förbrukaren som är ansluten, tillbaka via N genom JFBn och tillbaka ut via PE utanför JFB, genom dig och till jord. JFBn ser ingen felström. Därför är det ytterst viktigt att det är väl utfört så att risken för en skada på PEN är minsta möjliga.

Så om rekommendationen blir att bryta strömmen eller bara fy om detta är fortfarande oklart.
 
Borde inte JFBn lösa ut btw, med tanke på att PE/N vänder direkt i uttaget innan JFBn och i N i förbrukaren?
Alltså retur på två ställen samtidigt? Om ni förstår vad jag menar?
 
Nej, om PEN går av så stannar iofs maskinen du kanske håller i handen. Men höljte som du håller i blir späånningsförande, och den ström som då går genom dig mot jord, har redan passerat jfb, åt båda hållen. Så jordfelsbrytaren ser inget jordfel i det läget.
 
hempularen skrev:
Så jordfelsbrytaren ser inget jordfel i det läget.
Hur tänkte du nu? Strömmen går från inkommande fas via JFB, höljet och användaren till jord. JFB löser då summan inte är noll.
 
Jag har ritat in strömmens väg i bilden nedan när det är avbrott på PEN-ledaren (inringat).

PEN-brott_JFB.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes går strömmen genom förbrukaren och tillbaka genom JFBn.
Före JFBn är ju N och PE sammankopplade, och eftersom PEN-brottet gör att denna punkt inte hålls ned mot jord/noll längre så "flyter" den, dvs höljet på apparaten blir spänningssatt.
Kretsen sluts därmed av personen som leder strömmen ned till jord och tillbaka till transformatorn längst till vänster.

JFBn tycker här att allting är i sin ordning då all ström går fram och tillbaka genom den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claesk och 2 till
  • Laddar…
OK, den är jag med på. Tänkte av någon anledning på nollsläpp och fel i isoleringen, istf PEN-släpp.

Hjärnsläpp var det i alla fall. :)
 
Jordfelsbrytare är bra, men det enda som skyddar mot PEN-släpp är dubbelisolerade lampor.

Välj en lampa som inte har ansluten jord, t.ex. en såndär klassisk porslinssockel med tillhörande porslin/glasbubbla. Om boden kan räknas som TORR, d.v.s. ingen kondens bildas eller liknande, så kan du välja en lampa med platt stickpropp. OBS att jordfelsbrytare skyddar även grejer utan skyddsjord!

Eftersom det är avsäkrat 10A så gissar jag att det matat en maskin av något slag, kanske en pump, en vedkap eller liknande?

Bäst vore att ta ut en elektriker som kan koppla om så att en av de ledare som idag är faser istället är nolla. Beroende på hur kabeln ser ut så kan det vara mer eller mindre okej att göra detta. Om det t.ex. är ledare numrerade 1,2,3 o.s.v. så är det okej, om det däremot är gulgrön + svart+brun+grå så är det mer tveksamt, men borde ändå vara "minst dåligt".

Att hänga på en ny central för att dela upp PEN till PE+N är väl halvt overkill om allt matas med 10A. Säkringarna i den centralen kommer ju aldrig att lösa ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.