Hej! Jag har sett 'fyrkantsborr' på filmklipp och blivit sugen på att testa, så jag köpte ett från amazon.se. Nu verkar det som om man behöver en speciellt fast pelarborr för att använda. Eller? Det finns en lösning på amazon där man fäster en manick på sitt borr och då ska det fungera. Är det någon som test denna och kan ni förklara lite mer hur ett fyrkantsborr fungerar och lite tips.

https://www.amazon.se/BOWTONG-fyrka...me-improvement&sprefix=square,aps,109&sr=1-23

Hälsningar
Anders
 
Hej @Anders Svensson4807!

Fyrkantsborr = Stämborr

Tekniken är att det centrerade borret inne i järnet borrar ut som vanligt och den fyrkantiga stämjärnshylsan trycker/skär bort det som är kvar för att få ett rent fyrkantigt hål. Det kan vara rätt jobbigt att stämborr beroende på material och skärpan på stämhylsan. Den tillsatsen du frågade om körs bäst med en borrmaskin som har en 43mm hals längst fram. Ett stabilt borrstativ behövs också. Jag vet inte om det finns mindre pelarborrar med 43mm hals. Lite pyssel att få ihop det hela.
Jag har haft en liten stämborrmaskin av bänkmodell men ja använde den inte så mycket efter jag skaffade en Festool Domino. Så den såldes bort.
Men helt har jag inte lämnat dom fyrkantiga hålen. I dag borrar jag först ut så mycket som möjligt och sen skapar jag det fyrkantiga hålet med en sats borrstämjärn och en hammare. Fungerar väldigt smidigt och går snabbt att göra. Givetvis kan du stämma fram ett fyrkantigt hål med ett skarpt stämjärn! Du får testa dig fram!

Dag

Fem borr i träställ framför oskarp hammare på nersliten arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej @Anders Svensson4807!

Fyrkantsborr = Stämborr

Tekniken är att det centrerade borret inne i järnet borrar ut som vanligt och den fyrkantiga stämjärnshylsan trycker/skär bort det som är kvar för att få ett rent fyrkantigt hål. Det kan vara rätt jobbigt att stämborr beroende på material och skärpan på stämhylsan. Den tillsatsen du frågade om körs bäst med en borrmaskin som har en 43mm hals längst fram. Ett stabilt borrstativ behövs också. Jag vet inte om det finns mindre pelarborrar med 43mm hals. Lite pyssel att få ihop det hela.
Jag har haft en liten stämborrmaskin av bänkmodell men ja använde den inte så mycket efter jag skaffade en Festool Domino. Så den såldes bort.
Men helt har jag inte lämnat dom fyrkantiga hålen. I dag borrar jag först ut så mycket som möjligt och sen skapar jag det fyrkantiga hålet med en sats borrstämjärn och en hammare. Fungerar väldigt smidigt och går snabbt att göra. Givetvis kan du stämma fram ett fyrkantigt hål med ett skarpt stämjärn! Du får testa dig fram!

Dag

[bild]
Tack Dag för utmärkt information! Har tittat på en film om Festool Domino nu; jäklar vilken häftig maskin tillika prislapp :) Förstod jag det rätt att den fyrkantiga delen av ett stämborr endast tryck ner för hand? Jag trodde att det på något sätt 'hackades' nedåt. Och menade du att du använder borrens fyrkantiga del att slå ner, som stämjärn i hörnen och skippar borrandet med dem?
Jag förstår nu att om man inte har ett rejält pelarborr så är den här typen av borr inte så lämpligt. Men, jag kan ju hamra på det för att fixa till hörn i alla fall :)
Ha det gott!
Anders
 
Hej igen @Anders Svensson4807!

När jag läser ditt svar tycker jag du har fattat allting korrekt.
Sen är det upp till dig att välja hur du löser det hela. Skall du göra väldigt många stämhål framöver kan kanske en liten stämborrmaskin vara befogad men du kan manuellt nå samma resultat och få utrymme för andra investeringar om det inte är så många.
Det är bara att prova sig fram. Du hittar snart din väg!
Dag
 
  • Gilla
Anders Svensson4807
  • Laddar…
Det finns stämmaskiner som hackar sig fram men då är vi inne på maskiner från före första världskriget som har ett kompakt stämjärn som hackar sig fram. De var aldrig vanliga och jag har aldrig sett någon förutom i något dåtida reklamblad.

Stämborrning är däremot en i högsta grad gångbar teknik i nutid. Den har hamnat i vanrykte mest för att diverse opinionsbildare på internet gycklar med för små och klena stämborrmaskiner som helt enkelt inte har den styvheten och kraften som krävs för att pressa in hylsan i träet utan att svikta och tappa riktningen.
Min stämborrmaskin väger väl 300 eller 400 kilo och står på golvet. Spaken som man trycker ned borren och hylsan med är av 30mm axelstål och över en meter lång. Det är sådana krafter som det handlar om.
De där tillsatserna för pelarborrmaskin har dåligt rykte helt enkelt för att pelarbormaskiner med 43mm spindelhylsa är alldeles för små och klena för den sortens tryckkrafter sm krävs.
 
  • Gilla
Anders Svensson4807
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det finns stämmaskiner som hackar sig fram men då är vi inne på maskiner från före första världskriget som har ett kompakt stämjärn som hackar sig fram. De var aldrig vanliga och jag har aldrig sett någon förutom i något dåtida reklamblad.

Stämborrning är däremot en i högsta grad gångbar teknik i nutid. Den har hamnat i vanrykte mest för att diverse opinionsbildare på internet gycklar med för små och klena stämborrmaskiner som helt enkelt inte har den styvheten och kraften som krävs för att pressa in hylsan i träet utan att svikta och tappa riktningen.
Min stämborrmaskin väger väl 300 eller 400 kilo och står på golvet. Spaken som man trycker ned borren och hylsan med är av 30mm axelstål och över en meter lång. Det är sådana krafter som det handlar om.
De där tillsatserna för pelarborrmaskin har dåligt rykte helt enkelt för att pelarbormaskiner med 43mm spindelhylsa är alldeles för små och klena för den sortens tryckkrafter sm krävs.
Tack för bra info! Jag har bara sett små filmer där ett borr borrar fyrkantiga hål och det kändes rent av omöjligt :) Nu förstår jag att det är borr en ett fyrkantigt stämjärn som pressar kanterna fyrkantiga. tacka tusan för att det kräver rejäla och stabila pelarliknande borr med en lång hävarm. Det syntes inte på filmerna :)
 
stigen stigen skrev:
Hej @Anders Svensson4807!

Fyrkantsborr = Stämborr

Tekniken är att det centrerade borret inne i järnet borrar ut som vanligt och den fyrkantiga stämjärnshylsan trycker/skär bort det som är kvar för att få ett rent fyrkantigt hål. Det kan vara rätt jobbigt att stämborr beroende på material och skärpan på stämhylsan. Den tillsatsen du frågade om körs bäst med en borrmaskin som har en 43mm hals längst fram. Ett stabilt borrstativ behövs också. Jag vet inte om det finns mindre pelarborrar med 43mm hals. Lite pyssel att få ihop det hela.
Jag har haft en liten stämborrmaskin av bänkmodell men ja använde den inte så mycket efter jag skaffade en Festool Domino. Så den såldes bort.
Men helt har jag inte lämnat dom fyrkantiga hålen. I dag borrar jag först ut så mycket som möjligt och sen skapar jag det fyrkantiga hålet med en sats borrstämjärn och en hammare. Fungerar väldigt smidigt och går snabbt att göra. Givetvis kan du stämma fram ett fyrkantigt hål med ett skarpt stämjärn! Du får testa dig fram!

Dag

[bild]
Använder du borrstämjärnen som vanliga stämjärn alltså? Hur slipar man sådana?
 
Hej @VJL!

Det stämmer! Dom används som ett stämjärn för att skära rent.
Slipat har jag aldrig gjort men när det blir dags kommer jag att använda mina små diamantslipverktyg.
Dom pennformade slipverktygen har en konisk spets om man vänder på pinnen. Det borde fungera tycker jag men det får tiden avgöra.
Dag

Verktyg för slipning och märkning på ett arbetsbord, omgivna av slipstenar och slipplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.