Jag har haft snickare hemma som rev bort en väggdosa och lämnade ett hål i taket. Väggdosans syfte var att koppla på en taklampa i köket.

Tyvärr hann jag inte ta en bild över hur allt var kopplat innan det var för sent, och nu har jag fyra ledare i min dosa som skall kopplas ihop med tre ledare till lampan.

Jag är ganska säker på att vit är tändtråd och all el är indragen i huset för tio år sedan.

Skall jag då koppla vit ledare till brun på lampan? Eller vit och brun ledare till brun på lampan? Eller lägga ner och ringa hit en elektriker?
 
  • Eluttag monterat i gipsskiva med anslutna kablar och öppna kabelskor fästa med blå kabelskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Niklas Anders skrev:
Jag har haft snickare hemma som rev bort en väggdosa och lämnade ett hål i taket. Väggdosans syfte var att koppla på en taklampa i köket.

Tyvärr hann jag inte ta en bild över hur allt var kopplat innan det var för sent, och nu har jag fyra ledare i min dosa som skall kopplas ihop med tre ledare till lampan.

Jag är ganska säker på att vit är tändtråd och all el är indragen i huset för tio år sedan.

Skall jag då koppla vit ledare till brun på lampan? Eller vit och brun ledare till brun på lampan? Eller lägga ner och ringa hit en elektriker?
Titta om du hittar de fyra ledarna i ännu en dosa eller bakom strömbrytaren och ta bild
 
Massa ledare i dosan så svårt att få med allt.

Det är vänster strömbrytare (brun) som styr denna lampan. Höger (gul) styr annan lampa i köket, och är dimmbar om det har någon betydelse.
 
  • Hand som håller en doslock framför öppen väggdosa med flera färgade kablar och elektriska anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa i vägg med trångt kablage, exponering av två strömbrytare varav den vänstra är brun.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Niklas Anders skrev:
Massa ledare i dosan så svårt att få med allt.

Det är vänster strömbrytare (brun) som styr denna lampan. Höger (gul) styr annan lampa i köket, och är dimmbar om det har någon betydelse.
Oj det var en härlig mix på färger :rofl:
Du har inget att mäta med? Annars får du bryta strömmen och dra i den bruna ledaren som är kopplad till pilsymbolen på strömbrytaren. Med tanke på att gul är ihopkopplad med vit kanske den bruna också är det. Du kan också försiktigt dra i vit respektive brun ledare i takdosan och se vilka som rör sig.
Så blå, med blå jord med jord sedan ska den ledare som är kopplad till pilen i brytaren sitta ihop med andra so går till lampan i takdosan.
 
T Tompafix skrev:
Oj det var en härlig mix på färger :rofl:
Du har inget att mäta med? Annars får du bryta strömmen och dra i den bruna ledaren som är kopplad till pilsymbolen på strömbrytaren. Med tanke på att gul är ihopkopplad med vit kanske den bruna också är det. Du kan också försiktigt dra i vit respektive brun ledare i takdosan och se vilka som rör sig.
Så blå, med blå jord med jord sedan ska den ledare som är kopplad till pilen i brytaren sitta ihop med andra so går till lampan i takdosan.
Saknar bara lite rött och orange i dosan också :crysmile:

Smart att dra i ledarna för att se vart de går. Skall roa mig med det ikväll!
 
G Niklas Anders skrev:
Saknar bara lite rött och orange i dosan också :crysmile:

Smart att dra i ledarna för att se vart de går. Skall roa mig med det ikväll!
G Niklas Anders skrev:
Saknar bara lite rött och orange i dosan också :crysmile:

Smart att dra i ledarna för att se vart de går. Skall roa mig med det
Ja lite intressant och se vad den fjärde ledaren går. :rofl:
 
T Tompafix skrev:
Ja lite intressant och se vad den fjärde ledaren går. :rofl:
Uppföljning efter att jag fått tid att ta tag i detta. Elektrikern som gjort detta en gång i tiden har haft koll på grejerna, vit är tändtråd rakt igenom, och gul kommer från brytaren och byter sedan färg till vit i dosan, jag hade kanske inte bytt färg, men men. Brun var fas.

Jag tror orsaken till fyra ledare är att det en gång i tiden suttit ett vägguttag längre bort, då har man tagit fas, nolla och jord dit, medan tändtråd, nolla och fas använts till lampan.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.