Hej byggahus!

Är de två anslutningarna bakåt bara fäste in i väggen eller kommer där också vatten?

Under vasken kommer två vattenrör med kulkopplingar så man kan stänga av. Men från väggen är det ju kört. Ska man behöva stänga vattnet till lägenheten för att ta bort den?

Ska byta från väggmonterad till uppstickare från köksbänken och sätta nytt kakel. Blandaren är en FM Mattsson och lägenheten är byggd - 48.


/Alexander
 
  • Väggmonterad köksblandare av märket FM Mattsson framför ojämnt kakel och putsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vägganslutningar bakom en köksblandare, möjlig fråga om vattenkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är med största sanolikhet bara vara ett väggfäste med anslutning nedåt, ej bakåt in i väggen.
Du bör kunna skruva på den runda täckbrickan och se fästet i väggen.
 
Det ser onekligen konstigt ut. Jag skulle kunna tänka mig att det faktiskt går gamla rör in i väggen bakom fästet.

I så fall:

1. Det är gamla rör i väggen. Matningen sker vi de utanpåliggande. Antingen pluggat i blandarfästet, eller å är de gamal rören pluggade i andra änden.

2. Det matas fortfarande genom väggen, de utanpåliggande är en vidarekoppling ex. till badrummet?

Vad händer om du stänger kranarna under vasken? Fösvinner vattentrycket till blandaren, till badrummet?
 
Hm, vid närmare granskning nu så håller jag med, det är ju en mellandel med egen lekande koppling som sitter där. Intressant lösning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.