Hej,

Jag har "råkat" fylla på för mycket vatten i pannan när jag vred på ett reglage jag inte borde. Som en följd av detta så sprutar det varmvatten ur imröret som sticker ut från vinden, nära taknocken.

Jag har försökt att tömma pannan - i drygt 60 minuter utan att detta avhjälpt problemet. Det ska ju finnas en mätare/tryckklocka på pannan som säger hur mycket vatten som pannan innehåller. Denna tryckklocka verkar trasig då den sedan 22 augusti visat samma värde (inringat i blå ring på bild) (och det var först igår jag råkade överfylla pannan).

Hur kan jag tömma pannan på tillräcklig mängd utan att riskera att pannan torrkokar eller att det blir överfyllt i expansionskärlet utan att ha en tryckklocka som visar mängden vatten?

Ska jag bara låta det rinna tills dess att det blir helt tomt? och sen fylla på med vatten - jag har ju ingen koll på hur mycket vatten som jag fyller på med - jag kan bara ha koll på hur mycket vatten jag tar ur den. jag vet inte hur stor volymen är på expansionskärlet.

Vad kan hända om jag har för lite vatten i pannan och jag eldar på med ved?
Jag vet redan vad som händer om jag har för mycket vatten i pannan.

Några idéer?

Tack för all hjälp

--
 
  • Gul värmepanna med mätare som visar samma värde, inringat i blått, samt en trasig expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med imrör som sticker ut nära taknocken, markerat med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på panna med felaktig indikering inringad i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för panna?
Om det fortfarande rinner vatten efter 60 min så känns det som du fortfarande fyller vatten. Så stort system kan du väl inte ha?

Är du säker på vad du har gjort samt att du stängde ventilen ordentligt? Möjligt att ventilen läcker?
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Gör ingenting.
Den är självreglerande. När systemet är fullt, rinner vattnet vanligtvis ut i skvallerröret vid pannan. Vissa hus saknar skvallerrör och då återstår immröret.
 
  • Gilla
enklast
  • Laddar…
Ett sådant flöde får du bara om du kontinuerligt fyller. Ventilen gick kanske sönder.
 
  • Gilla
enklast
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Gör ingenting.
Den är självreglerande. När systemet är fullt, rinner vattnet vanligtvis ut i skvallerröret vid pannan. Vissa hus saknar skvallerrör och då återstår immröret.
Helt rätt och riktigt har det visat sig! Tack för hjälpen!
 
D Daniel 109 skrev:
Ett sådant flöde får du bara om du kontinuerligt fyller. Ventilen gick kanske sönder.
Också helt rätt visade det sig. Jag har "i en annan tråd" öppnat en ventil som stod och fyllde på värmesystemet med vatten :p
https://www.byggahus.se/forum/threa...m-nog-inte-staenger-helt.125654/#post-3410194

Jag hade öppnat ventilen som jag inringat och märkt upp med siffran "1". Ni får skrolla ned i tråden som jag länkade ovan.
 
M mackan_kal skrev:
Vad har du för panna?
Om det fortfarande rinner vatten efter 60 min så känns det som du fortfarande fyller vatten. Så stort system kan du väl inte ha?

Är du säker på vad du har gjort samt att du stängde ventilen ordentligt? Möjligt att ventilen läcker?
Du har också helt rätt visade det sig.
Jag har 3 kubik + kärlet på vinden. Så nog fanns det vatten att tömma. haha men det var mitt eget fel jag hade öppnat en ventil som stod och fyllde på värmesystemet.



Jag har "i en annan tråd" öppnat en ventil som stod och fyllde på värmesystemet med vatten :p
https://www.byggahus.se/forum/threa...m-nog-inte-staenger-helt.125654/#post-3410194

Jag hade öppnat ventilen som jag inringat och märkt upp med siffran "1". Ni får skrolla ned i tråden som jag länkade ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.