A
Har precis sett att ena hörnet på plattan hänger i luften. Jag tog kontakt med hustillverkaren och bifogade bild på felet.

Som svar fick jag att jag skulle använda försäkring från gar-bo eftersom huset är från 2016(vi flyttade in 2017).

Via Gar-bo har jag en självrisk på 24.000:-.

Frågan är. Har jag inte garanti via hustillverkaren i 10 år ?
 
  • Måttband vid husgrund och röda stenar, möjlig mätning av avstånd eller utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lägg gärna in en bild från sidan
 
Om du har garanti eller inte framgår av avtalet med hustillverkaren. Utan att se avtalet går det inte att svara på.
 
Vi hade liknande fel. Det fina materialet sipprade ner genom det grövre och tyvärr knäcktes hela plattan. Det var just efter 10 års gränsen och vi fick ingen hjälp. Säljaren hade en försäkring men samtliga jurister vi talade med avrådde från process då ingen av dem varit med om att köparen vunnit en tvist….
 
A
Svårt att få bra bilder utan att riva mer utav altanen. Men så här ser det ut.
Bild på stenar mot grått underlag, möjligtvis betong, med låg vinkel och närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av småstenar och grus, fokus i förgrunden, suddig bakgrund, naturliga färger, möjlig utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
Om du har garanti eller inte framgår av avtalet med hustillverkaren. Utan att se avtalet går det inte att svara på.
Har inte hustillverkaren ansvarstid på 10 år eller har jag helt missuppfattat detta ?
 
H
A Apansson_ skrev:
Har inte hustillverkaren ansvarstid på 10 år eller har jag helt missuppfattat detta ?
Det är vanligt att hustillverkarna har försäkringen hos Garbo. Vad säger Garbo? Har du dessa papper så går det säkert att läsa om villkoren där. Ingick grunden när huset byggdes eller har något fristående företag gjort grunden? För att få rätt svar kontakta Hallo Konsument och/eller Villaägarna.
 
A
H HEM2121 skrev:
Det är vanligt att hustillverkarna har försäkringen hos Garbo. Vad säger Garbo? Har du dessa papper så går det säkert att läsa om villkoren där. Ingick grunden när huset byggdes eller har något fristående företag gjort grunden? För att få rätt svar kontakta Hallo Konsument och/eller Villaägarna.
Jag hade inte ens någon aning om att jag hade en försäkring hos Gar-bo förrän idag. Utan det verkar vara något som hustillverkaren har tecknat. Gar-bo var väl inte så jätte pratglada i telefonen. Var tvungen att anmäla skadan på deras hemsida för att kunna prata med skadehandläggare.
Allt har gjorts utav hustillverkaren på huset/grunden. Det är dom som anlita alla olika företag.
Vi köpte det nyckelfärdigt.
 
H
A Apansson_ skrev:
Jag hade inte ens någon aning om att jag hade en försäkring hos Gar-bo förrän idag. Utan det verkar vara något som hustillverkaren har tecknat. Gar-bo var väl inte så jätte pratglada i telefonen. Var tvungen att anmäla skadan på deras hemsida för att kunna prata med skadehandläggare.
Allt har gjorts utav hustillverkaren på huset/grunden. Det är dom som anlita alla olika företag.
Vi köpte det nyckelfärdigt.
Du har Mao inga papper vad Garbos försäkring har för villkor. Ta kontakt med hustillverkaren och säg till att du vill ha ut försäkrings/garantipappren från den dag som försäkringen började gälla. Kan vara när ni tecknade avtalet men förmodligen den dag som slutbesiktningen var. Du skall inte ha dagerns försäkringsbrev, för att försäkringen kan ha ändras sedan er försäkring började gälla.
 
Du borde rimligen ha ett avtal med hustillverkaren. Det är utgångspunkten för frågan om ansvar för fel. Sedan kan hustillverkaren ha en försäkring. Den blir intressant om hustillverkaren är ansvarig och om felet täcks av försäkringsvillkoren.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A
PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
Du borde rimligen ha ett avtal med hustillverkaren. Det är utgångspunkten för frågan om ansvar för fel. Sedan kan hustillverkaren ha en försäkring. Den blir intressant om hustillverkaren är ansvarig och om felet täcks av försäkringsvillkoren.
I köpeavtalet står det. "Vi lämnar 10 års färdigställandeförsäkring och byggfelförsäkrning via försäkringsbolag för åtagande samt entreprenad det kontrakt tecknas med entreprenör som godkänts av oss.

I orderspecen står det. "10 årsgaranti samt slutbesiktning"
 
  • Gilla
Mjanne
  • Laddar…
Har hustillverkaren lyckats fucka upp något så grundläggande som... husgrunden. Klockrent case var som helst.
 
A Apansson_ skrev:
I köpeavtalet står det. "Vi lämnar 10 års färdigställandeförsäkring och byggfelförsäkrning via försäkringsbolag för åtagande samt entreprenad det kontrakt tecknas med entreprenör som godkänts av oss.

I orderspecen står det. "10 årsgaranti samt slutbesiktning"
Det tolkar jag som att hustillverkaren garanterar att det finns ett försäkringsskydd i tio år.

Det ”enkla” är att - som du verkar ha gjort - först reklamera till hustillverkaren och sedan vända sig till försäkringsbolaget.

Om du inte får ersättning från försäkringsbolaget finns möjligheten att vända sig direkt till hustillverkaren men då är det mer uppförsbacke - det verkar inte finnas någon garanti utöver försäkringsskyddet.
 
A
PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
Det tolkar jag som att hustillverkaren garanterar att det finns ett försäkringsskydd i tio år.

Det ”enkla” är att - som du verkar ha gjort - först reklamera till hustillverkaren och sedan vända sig till försäkringsbolaget.

Om du inte får ersättning från försäkringsbolaget finns möjligheten att vända sig direkt till hustillverkaren men då är det mer uppförsbacke - det verkar inte finnas någon garanti utöver försäkringsskyddet.
Okej. Enligt den texten så är det jag som ska stå för självrisken ? Hustillverkaren står bara för försäkringen ?
Får nu hoppas att gar-bo ens tar på sig detta
 
Claes Sörmland
PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
Det tolkar jag som att hustillverkaren garanterar att det finns ett försäkringsskydd i tio år.

Det ”enkla” är att - som du verkar ha gjort - först reklamera till hustillverkaren och sedan vända sig till försäkringsbolaget.

Om du inte får ersättning från försäkringsbolaget finns möjligheten att vända sig direkt till hustillverkaren men då är det mer uppförsbacke - det verkar inte finnas någon garanti utöver försäkringsskyddet.
Reklamera fel enligt konsumentjänstlagen?
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.