Håller som bäst på att jaga fyllnandsmassa till en tomt på cirka 2000vm som ska upp nästintill 2meter runt om :p

Till grunden kommer vi givetvis bara använda riktigt bra fyllnad, men som Ni förstår är ju 2meters höjning och 2000kvm en hel del att fylla upp så har fått tag på ganska fin jord (typ skogsjord) med ngn stubbe av modell mindre per lass, är det ngn fara att gräsmattan kommer sjunka ihop eller vad tror Ni?

Ska man ta bort alla stubbar eller försvinner de i all massa ändå, det borde enligt mig inte göra ngt men jag kanske har fel?

Kommer väl kanske bli 250-300 lass att köra ut så det går ju åt en del...

En annan fråga som dock säkert finns avhandlad men kan fråga änså, hur många cm "finjord" bör man ha under gräsmattan?

Ska man "runda av" med ett täcke av lite finare jord mellan fyllnadsmassorna och finorden?


Tacksam för svar från Er somhar koll på läget :)

Mvh Wormit
 
Ska du fylla såpass mycket kommer det att röra sig litegrand ändå de första åren så jag skulle plocka bort de stubbar jag kommer åt men slinker det med nån här eller där så får man väl i värsta fall tippa på lite jord efter några år som justering. Lägger man på lite tunnare lager så är det bara bra för gräsmattan. Jag brukar lägga ca 10-15 cm fin jord längst upp och hittills funkar det bra :)
 
100mm matjord på toppen är fullt tillräckligt.

Lycka till! :)
 
T
du skall rulla gräs så kan du också strö ut ett tunt lager sand ovanå jorden innan du rullar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.