Hej hej. Har en del bredare skarvar på en del ställen efter att satt upp renoveringsgips. Tänkte höra vad jag skall fylla dessa med innan jag slänger på skarvremsa av papp. Kan jag fylla med fyllspackel (se bild) eller måste jag ta gipsbruk?! Eller kan jag helt enkelt ta grovspackel innan remsan ? Tacksam för svar Bred skarv mellan renoveringsgipsplattor på vägg ovanför dörrkarm, för föreslagen fyllning med fyllspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett svart 1-liters hink med ultralätt fyllspackel från märket Midun, med text och guldekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fasa kanterna.
På med remsa.
Spackla.
Slipa.
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Fasa kanterna.
På med remsa.
Spackla.
Slipa.
Okej så jag skall inte fylla skarven innan remsan ?!
 
Mazen Mazen skrev:
Alcro skivspackel, fäster remsan dir i..
[länk]
Ingen risk att det spricker när skarven är mer än 3mm?
 
Jag brukar fylla upp glipan med vanligt handspackel (samma som jag sedan spacklar resten med) och om möjligt låter den torka/krypa någon dag innan jag går på ett varv till och spacklar med remsa.

Skippade detta i första rummet jag gjorde som spacklades och tapetserades Har inte råkat ut för några sprickor. Däremot har spacklet sjunkit in mycket där bakom på dessa stället. På vissa stället har det bara resulterat att remsan har släppt har dåligt med stöd bakom och sviktar något om man lägger ett par fingrar på. På andra stället har det sjunkit in och tagit remsan med sig så att det blivit synliga gropar. Åtminstone i släpljus. En del sådant kan man rädda upp med mera spackel på innan man målar eller tapetserar men ibland kan det ta tid för det att sjunka in så då upptäcker man inte i tid.

Numera är jag noggrann med att fylla större glipor. Tycker att det annars är så tråkigt att lägga en massa tid på spackling och upptäcka gropar senare. Det bästa är såklart att sätta gipsskivorna tight med det finns ju ibland tillfälllen då man inte lyckats, av olika anledningar
 
  • Gilla
Dirtzors
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.