Skulle behöva tips på vad för material som är lämpligt att fylla igen en gammal dricksvattenbrunn med. Fick gräva en ny då den gamla sinade samt hade stora problem med kvalitén på vattnet, den ligger också väldigt dumt till, så pass att ena gaveln inkräktar på brunnen.

Den är stensatt med en gjuten ram längst uppe som locket ligger på med ovankant lock i marknivå. Vidare går rören till huset mitt genom brunnen då jag har pumpautomat i tvättstugan som är friliggande. Sommartid finns det knappt 30cm vatten i brunnen men höst/vinter är vattennivån över röret som går in till huset.
Tänkte mig att man skulle fylla upp till nederkant rör så att man kan komma åt det i framtiden när/om det behöver bytas.

I samband med fyllningen av brunnen så tänkte jag också lägga om plattorna runt om samt få bort locket och ersätta med något annat, tanken går till att lägga en plåt som jag lägger plattor på så att man fortfarande kan öppna och inspektera röret vid behov.


Så vad för material är bäst att fylla med? Går det bra med i princip vad som helst, kan man blanda eller ska man köra samma material från botten och upp? Är det bäst med tätt eller dränerande?
 
Man brukar väl fylla med sand?
 
Sand skulle jag också rekommenderar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.