O
Jag har ett värmesystem med NIBE VVM S320 och F2120-12 samt ett utjämningskärm UKV100. Innerdelen laddar alltså utjämningskärlet via en slinga, och sedan sitter en separat cirkulationspump som pumpar runt vattnet till radiatorerna i en annan slinga.

Nu skall de gamla radiatorerna bytas mot golvvärme ifrån LK med 6 slingor som täcker ~80 kvm. Jag får dock lite blandade bud angående behovet av en LK EvoFlow för att strypa totalflödet. En del hävdar att det bara behövs om man har flera fördelare, medan andra hävdar att det alltid behövs.

Jag tänker så här:
- Koppla in fördelaren utan OptiFlow, med avstängningskran både båe framledning och retur.
- Montera standard by-pass
- Justera in alla slingor.

Den dagen jag lägger till fler fördelare:
- Montera en Qmax50 vid utjämningskärlet efter den externa cirkulationspumpen
- Sätta en EvoFlow på matningen till varje fördelare (summering av slingornas flöde per fördelare ger vilken variant jag behöver)

Två frågor:

1. Låter det som en helt tokigt plan, och i så fall var/hur tänker jag fel och vad skulle ni gjort annorlunda?

2. En del anser att by-pass är av ondo och rekommenderar att man låter slingorna i det mest energikrävande rummet vara helt öppna och sedan stryper alla andra. Jag tänker att i det systemet så blir det OptiFlow-ventilen som indirekt styr den öppna slingan. Tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.