Ska göra om en del av en oisolerad kattvind till en varm klädkammare. Jag räknar med att få in vägggips + ca 200 mm isolering + "vindskiva" + luftspalt mot snedyttertaket. Fyller en diffspärr någon funktion vid den här typen av ombyggnad eller kan man lika gärna hoppa över den?

Det är gammalt trähus från ca 1920 med murstock som fortfarande är varm, spånisolering på vinden och som i övrigt saknar diffspärr i såväl väggar som tak.

Tack på förhand för kloka svar och funderingar om fördelar och nackdelar.
 
Har du ingen spärr på övriga vinden kan du lika gärna skippa spärr i klädkammaren också, kanske också använda spån eller liknande cellulosaisolering även där. En del säger också att man kan använda förhydningspapp istf plast. Är övriga vinden uppvärmd?
 
Tack för svar. Nej det är en kallvind i övrigt.

/Erik
 
JerkaV skrev:
Ska göra om en del av en oisolerad kattvind till en varm klädkammare. Jag räknar med att få in vägggips + ca 200 mm isolering + "vindskiva" + luftspalt mot snedyttertaket. Fyller en diffspärr någon funktion vid den här typen av ombyggnad eller kan man lika gärna hoppa över den?

Det är gammalt trähus från ca 1920 med murstock som fortfarande är varm, spånisolering på vinden och som i övrigt saknar diffspärr i såväl väggar som tak.

Tack på förhand för kloka svar och funderingar om fördelar och nackdelar.
Jag ska göra samma sak faktiskt men jag har en fråga... Har du luft som kommer upp genom takfoten och upp på vinden idag? Om inte, vad fyller luftspalten för funktion om den inte är ventilerad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.