Hej igen! Drog igång en tråd i går där jag och ni konstaterade att jag borde fylla på med vatten i systemet. Har läst några trådar här på forumet, och tror att jag har koll på läget.

1. Anslut slang och slå på kranen
2. Öppna ventilen på bilden (längre ner)
3. Fyll på tills det kommer vatten ur skvallerröret

MEN, jag får ju inte på trädgårdsslangen utan mankemang. Finns det kopplingar att köpa till trädgårdsslangar, så att man kan ansluta den till röret? Kopplingen lär gängas på, för som ni ser så sitter det påskruvat ett lock nu. Hur gör man?

Känner mig dryg nu med alla mina frågor värmefrågor. Men jag lovar att gå in och svara lite i trådarna där jag faktiskt kan någonting.
IMAG0108.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Säker på att du inte har en fast monterad påfyllningskran någonstans så att du slipper klabba en med trädgårdsslang?
 
Dessvärre inte :(
 
052610.jpg 052617.jpg
 
Finns det olika gängor på kopplingarna?
 
3/4" och 1/2"
(trekvartum och halvtum)

Protte
 
Är du säker på att det där inte är avtappningskranen till systemet ??
Hade en liknande avtappningskran på min anläggning , för att tömma systemet var man tvungen att ha trädgårdsslang ut till ett avlopp.
Påfyllningskranen satt brevid avtappningskranen och den var bara att vrida på vredet för att fylla på systemet.
 
Är rätt säker, för den är inte inkopplad på inkommande vatten. Sen sa förra ägaren att hon använde slang till att fylla på.

Det går säkert att tömma genom den ventilen också, men Så länge jag har högre tryck på inkommande borde den väl fylla på?
 
Är det någon ide att stänga av kranen som sitter innan cirkulationspumpen? Då skulle jag slippa trycket i systemet.

Hänger ni med? :)
 
Flöjten5 skrev:
Är det någon ide att stänga av kranen som sitter innan cirkulationspumpen? Då skulle jag slippa trycket i systemet.
Pumpen gillar inte att ha för lågt tryck på sugsidan. Trycket i dricksvattenledningen borde vara avsevärt mycket högre än i radiatorkretsen ändå, så det borde inte vara något problem att fylla på.
 
Tänkte att jag även skulle slå av pumpen. Men men det går du rätt i, det är nog inte så högt tryck i systemet. Tänkte inte så långt :)
 
Nu har jag fyllt på systemet! Stort tack till er för all er hjälp.

Köpte gardenakoppling som jag satt på trädgårdsslangen och fyllde på. Det tog nog cirkus 5-6 minuter innan det var fullt, så visst saknades det en del vatten.

Tack än en gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.