B
Hej

Se foton.. Ska göra en friggebod med ventilerad grund, men har ett dilemma, då vi tagit bort berg för att få plats med den har det blivit som baljor under, där vattnet rinner undan extremt långsamt. När vi gjöt plintarna som nu är i vatten hade det inte regnat på två veckor. Plintarna är förankrade i berget med armeringsjärn och kemankare. Min tanke är att fylla med 0-18 bergkross. För att på så vis minska mängden vatten i här.. Eller finns det andra tips?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilderna syns inte, men har du "baljor" av berg så hjälper det väl inte med att fylla på med kross ?
Ger väl i bästa fall bara mer material för tillväxt av saker där :/

Bättre vore ju om du kan "hacka" en ränna eller leda bort vattnet på ngt sätt...

..alternativt får du nästan gjuta på betong för att få det slätt kanske ?

/K
 
B
tyvärr inte möjligt med rimliga medel att leda bort, utan tanken är att fylla med nåt så det blir så lite vatten som möjligt stående, får se till att det är ventilerat under sen. anledningen är att jag har 0-18 liggande.. och tänkte det packar ju rätt tätt.
 
Boan skrev:
.... det packar ju rätt tätt.
Gör det verkligen det ? :)
Man kan få rum nmed rätt mycket vatten i singel - tanken med singel som dränering är ju som ett lager innan det blir jord/lera (som dränerar långsammare) - jag är inte lika säker på att det är en bra metod i stenbassänger.
Är det inte bättre med "öppet vatten" än i en grussamling där tillväxt torde vara lättare ?

/K
 
inte singel...0-18 är snarast väggrus. Borde väl inte hålla mycket vatten..

Beroende på ambitionen med boden, hur stora baljor det är, graden av luftighet runt huset skulle jag tycka det var ok
Om du dessutom formar det till rätt ytavrinning
 
B
Fast packad 0-18 dränerar inte så bra..och det är ju dött så det växer dåligt i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.