Hej. Vi har vattenburen värme i våran villa som drivs av bergvärme.
Ett av våra element tjuter ibland ganska högt,och jag tänkte då testa att lufta och då kom lite luft men sen inget vatten allt. Vi har 7 element och det kom vatten ur ett bara.
Tyder det då på att det är för lite vatten i systemet? Och i så fall hur fyller jag på?
Mvh
 
Y
Gå till bergvärmepumpen, se efter ett rött litet kärl och på eller intill den finns en rund tryckmätare. Den bör stå på 1-1.5 bar lite beroende på hur många våningar ni har. 1 = 10meter vattenpelare upp i luften.

Följ röret från kärlet tills du möter någon liten kulventil du kan vrida på så den fyller på vatten och mätarens tryck stiger. Men Ifall det verkar väldigt långsamt så stanna och undersök så du inte har en läcka någonstans.
 
Redigerat:
I ett öppet system (dvs utan expansionskärl) har trycket vid lägsta punkten koppling till antalet våningar, på så sätt att den avlästa siffran direkt visar hur högt vattenpelaren står. Så är dock inte fallet i ett slutet system (med tryckexpansionskärl). Där handlar ett ev. övertryck mest om att underlufta luftning (dvs luften med högre tryck pyser då ut ur luftningsskruven). En liknande missuppfattning gäller maximalt tryck på en cirkulationspump som inte heller det har någon koppling till systemets höjd. Där handlar trycket om att övervinna motståndet i ledningarna.

Jag menade inte att skriva någon på näsan, men just dessa missuppfattningar snurrar ofta runt på detta forum. Jag brukar fylla upp till 2 bar när det är luftningsdags på hösten för att slippa springa och fylla på mellan varven. Målet är dock att det skall ligga över 1 bar med alla radiatorer luftade.

Om en radiator tjuter kan det bero på ett par saker. Det jag först tänker på är för hög hastighet på cirkulationspumpen, i kombination med att det sitter en termostat på den radiator som tjuter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.